Büyük Gözlem, 3000 Galaksinin Gizemini Ortaya Çıkarıyor

Anglo-Avustralya Teleskobu. Fotoğraf: Ángel López-Sánchez

Galaksilerin dönme, büyüme, kümelenme ve yok olma şeklini belirleyen karmaşık işleyişler, yedi yıl süren dev bir gökbilim araştırması projesi sırasında toplanan tüm verilerin hafta başında yayımlanmasıyla birlikte ortaya çıkarılıyor.

Sidney-AAO Çoklu Cisim Tamamlayıcı Alan Tayfölçeri (SAMI) adı verilen ve Avustralya Yeni Güney Galler’de bulunan Siding Spring Gözlemevi’ndeki 4 metrelik Anglo-Avustralya Teleskobu’na (AAT) bağlanan özel bir cihaz kullanan araştırmacılar, tek seferde 13 galaksi gözlemleyerek toplamda 3068 galaksiyi incelemişler. Teleskop, Ulusal Avustralya Üniversitesi tarafından işletiliyor.

ARC 3 Boyutlu Gökyüzü Astrofiziği Mükemmeliyet Merkezi’nin (ASTRO 3D) yönetimindeki projede destelerce fiber optik kablo kullanılarak, her galakside birden fazla noktanın renk bandı veya tayfı yakalanıp analiz edilmiş.

Dünya çapındaki gökbilimciler, elde edilen sonuçlarla beraber bu galaksilerin birbirleriyle nasıl etkileşime geçtiğini ve zamanla nasıl büyüyüp hızlandıklarını veya yavaşladıklarını inceleyebiliyor.

Hiçbir galaksi başkasına benzemiyor. Farklı çıkıntıları, haleleri, diskleri ve halkaları var. Bazıları yeni nesil yıldızlar oluştururken, diğerleri de milyarlarca yıldır yıldız oluşturmamış. Ayrıca içlerinde, süperkütleli kara deliklerin tetiklediği güçlü geribesleme döngüleri bulunuyor.

ASTRO 3D ve Sidney Üniversitesi’nde çalışan baş yazar Profesör Scott Croom, “SAMI gözlemi, galaksilerin gerçek iç yapılarını görmemizi ve şaşırtıcı sonuçlar elde etmemizi sağlıyor” diyor.

“SAMI Gözlemi’nin bu büyük boyutu, benzerlikleri olduğu kadar farklılıkları da belirlememizi sağlıyor ve böylelikle, çok uzun yaşamları boyunca galaksilerin kaderlerini etkileyen kuvvetleri anlamaya daha da yaklaşabiliyoruz.”

ARC 3 Boyutlu Gökyüzü Astrofiziği Mükemmeliyet Merkezi. Ç: O.