Canınız Yiyecek Bir Şey mi Çekiyor? Sebebi Bağırsağınızda Yaşayanlar Olabilir

Bağırsak mikrobiyomunu gösteren bir canlandırma. Tasvir: Design Cells/iStock

Yumurta mı yoğurt mu? Sebze mi patates cipsi mi? Ne yiyeceğimizle ilgili her gün karar veriyoruz fakat bu kararlar tamamen bize ait olmayabilir. Pittsburgh Üniversitesinde çalışan bilim insanlarının fareler üzerinde yaptığı yeni araştırma, hayvanların bağırsaklarında bulunan mikropların seçtikleri yiyecekleri etkilediğini ilk defa gösteriyor. Bu bakteriler, farelerin canının farklı tür yiyecekler çekmesine sebep olan bileşenler üretiyor.

Sanat ve Fen Bilimleri Fakültesi Biyoloji Bölümünde yardımcı profesör olan Kevin Kohl, “Bu istekler hepimizde vardır; sanki salata yemeniz veya acilen peynir yemeniz gerekiyormuş gibi hissedersiniz” diyor. “Bizim çalışmamız, bağırsaklarında farklı mikrop bileşimlerine sahip hayvanların farklı tür beslenme düzenlerini seçtiğini gösteriyor.”

Bilim insanları mikropların beslenme tercihlerini etkileyip etkilemediğine yönelik onlarca yıldır spekülasyon yürütse de, fikir hiçbir zaman meyve sineğinden daha büyük hayvanlar üzerinde test edilmemiş. Kohl ve şu an Cornell Üniversitesinde çalışan doktora sonrası araştırma görevlisi Brian Trevelline, bu soruyu araştırmak üzere bağırsak mikrobundan yoksun 30 fareye çok farklı doğal beslenme düzenleri olan üç vahşi kemirgen türünden alınmış bir mikroorganizma kokteyli aktarmışlar.

İkili, her gruptaki farelerin farklı besinlerce zengin gıdaları tercih ettiğini keşfetmiş. Bu durum, mikrobiyomların farelerin beslenme tercihini değiştirdiğini gösteriyor. İkilinin çalışması altı gün önce Proceedings of the National Academy of Sciences bülteninde yayımlandı.

Yazar: Patrick Monahan/Pittsburgh Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.