Bu Çılgın Nanoçip Cihazı Deriye Sadece Bir Kere Dokunarak Dokuyu İyileştirebiliyor

Bekleyin, biz şimdi Star Trek’te miyiz?

Elektrikli bir cihaz ile içteki bir yaranın üzerindeki deriye elektrik verdiğinizi ve onu sadece birkaç günde iyileştirdiğinizi hayal edin; hücreleri yeniden programlayıp dokuyu ve hatta organların tamamını yenisiyle değiştirebilen yeni nanoçip teknolojisinin vâât ettiği şey bu.

Buna Doku Nanotransfeksiyonu (TNT) adı veriliyor ve şimdiye kadar sadece fareler ve domuzlar üzerinde denenmiş olsa da, ilk işaretler bu yeni vücut onarma aracı için ümit veriyor; üstelik kulağa bilim kurgu romanından fırlamış bir cihaz gibi geliyor.

Ohio State Üniversitesi’ndeki bir takım tarafından geliştirilen ilk örnek aşamasındaki cihaz, deride duruyor ve yoğun bir elektriksel alan kullanarak altındaki dokuya özel genler iletiyor. Bu genler, vücuttaki yakın bir bölgede veya başka herhangi bir bölgede kullanılabilen yeni hücre şekilleri oluşturuyor.

Çalışmanın liderlerinden biri olan Chandan Sen şöyle söylüyor: “Yeni nanoçip teknolojimizi kullanarak, zarar görmüş veya tehlike altındaki organlar yenisiyle değiştirilebilir. Derinin, zayıflamakta olan herhangi bir organın unsurlarını yetiştirebileceğimiz bereketli bir toprak olduğunu gösterdik.”

Araştırmacılar, hayvan testleri sırasında TNT kullanarak, yaralanmış bacakların dışındaki hücreleri yeniden programlayıp, onları vücut boyunca sağlıklı bir kan akışını düzenlemenin anahtarı olan damar hücreleri haline getirmeyi başardılar.

Bir hafta içinde, yaralanmış bacaklarda etkin kan damarları ortaya çıktı ve ikinci hafta itibariyle TNT, yaralanmış bacakları kurtardı.

Dahası, aynı yöntem ile laboratuvarda oluşturulmuş sinir hücreleri kullanılarak, beyinleri hasar görmüş farelerin felçten kurtulmasına başarıyla yardımcı olundu.

“Bunu hayal etmek zor, fakat başarmak mümkün. Yaklaşık yüzde 98 oranında başarılı” diyor Sen. Bu teknolojiyle, deri hücrelerini sadece bir dokunuşla herhangi bir organın öğelerine dönüştürebiliyoruz.”

Diğer bilim insanları, vücudu onarmak için hücreleri yeniden programlama yollarını zaten araştırıyordu, fakat bu özel yöntemi öne çıkaran şey, her tür hücre şekline dönüşebilen hücreler olan pluripotent kök hücreler oluşturmanın alışılmış arabulucu adımını atlaması.

Bu vakada, hücreler doğrudan deri hücrelerinden diğer hücre çeşitlerine geçiyor. Hepsi de, hedefli gen yayımı ve elektriksel bir titreşim sayesinde oluyor.

TNT teknolojisi iki bileşenden meydana geliyor: yaklaşık bir kol düğmesi boyutundaki ve deri üzerinde duran nanoteknoloji tabanlı çip ve altta bulunan deriye etki etmek amacıyla içerdiği biyolojik kargo.

Çip, zararsız bir elektrik yükü ile akım vererek, kargoyu hücre zarlarına gönderiyor ve çip daha sonra çıkarılabiliyor.

Araştırmacılara göre bunu uygulamak bir saniyeden kısa sürüyor. İşlem girişimsel değil ve yeniden programlanmış hücreler halihazırda hastanın vücudunda bulunduğundan, yeni dokunun kabul edildiğinden emin olmak için bağışıklık sistemini baskılamak gerekmiyor.

Bu işlemi kendi vücutlarımızda kullanabilmeden önce hâlâ gidilecek uzun bir yol olduğunu belirtmeliyiz, fakat araştırmacılar yöntemi geliştirmeye devam ediyorlar ve insan deneyleri yönündeki çalışmalar gelecek yıl içinde başlayacak.

Araştırmacılardan biri olan L. James Lee şöyle söylüyor: “Fikir çok basit. Doğrusu, bu kadar iyi çalışması karşısında biz bile şaşırdık.”

“Benim laboratuvarımda, işleyişi anlamaya çalışmak ve çok daha iyisini yapmak amacıyla araştırmalar devam ediyor. Bu yüzden bu sadece başlangıç, devamı gelecek.”

Araştırma Nature Nanotechnology bülteninde yayınlandı.

Takım ayrıca, yöntemin nasıl çalıştığını açıklayan ve aşağıda görebileceğiniz bir video yaptı:

1. Bu gerçekten mükemmel bir teknoloji, tıpkı akupunktur gibi…Bu teknoloji insanlar üzerinde uygulanıp başarı sağlanırsa, ileride ameliyat olma tarihe karışabilir.