Cilt Enfeksiyonları, Kedi Bakterisiyle Tedavi Edilebilir

Stafilokok bakterisi. Taramalı elektron mikroskobu görüntüsü: Matthew J. Arduino/CDC

San Diego – California Üniversitesi Tıp Fakültesinde çalışan araştırmacılar, sağlıklı kedilerde bulunan bir bakteriyi kullanarak farelerdeki cilt enfeksiyonunu başarıyla tedavi etmişler. Bu bakteriler insanlarda, köpeklerde ve kedilerde görülen şiddetli cilt enfeksiyonlarına karşı geliştirilecek yeni tedavilerin temelini de oluşturabilir.

İki gün önce eLife bülteninde yayımlanan çalışmaya, Cildiye Bölümü başkanı Profesör Richard L. Gallo öncülük etmiş. Gallo’nun araştırma takımı, hastalık tedavisinde bakteri ve bakteri ürünlerinin kullanımını araştırıyor. Bu yaklaşım, “bakteriterapi” şeklinde biliniyor.

Ciltte yüzlerce bakteri türü bulunuyor ve bu bakteriler cilt sağlığında, bağışıklıkta ve enfeksiyonla mücadelede önemli roller oynuyor. Tüm hayvan türlerinin, muhtemel patojenlerle mücadele etmek amacıyla sağlıklı cilt bakterilerinden oluşan ve çeşitlilik barındıran bir denge sürdürmesi gerekiyor.

“Sağlığımız, kesinlikte bu ‘iyi’ bakterilere bağlı” diyor Gallo. “Yaşamak için bizim sağlıklı cildimize bel bağlıyorlar ve karşılığında da bazıları bizi ‘kötü’ bakterilerden koruyor. Fakat hastalanırsak, ‘kötü’ bakteriler zayıflayan savunmamızdan faydalanıp enfeksiyona sebep olabiliyor.”

Genelde evcil hayvanlarda bulunan ve hayvanlar hastalandığında ya da yaralandığında bulaşıcı hale gelen metisiline dirençli Staphylococcus pseudintermedius (MRSP) bakterisinde de durum böyle. Yeni yeni ortaya çıkan MRSP, türden türe sıçrayabilen ve şiddetli atopik dermatit veya egzamaya sebep olabilen bir patojen. Köpek ve kedilerde yaygın olan bu enfeksiyonlar, insanlarda da meydana gelebiliyor fakat insanlardaki enfeksiyon oranları dünya çapında değişiklik gösteriyor. Adından da anlaşılacağı üzere MRSP, genel antibiyotiklere karşı direnç gösteriyor. Bu yüzden klinik ortamlarda ve veterinerlik ortamlarında kolay tedavi edilmiyor.

Araştırmacılar bu sorunu ele almak amacıyla ilk önce, normalde köpekler ile kedilerde yaşayan bir bakteri kütüphanesi taramış ve bunları MRSP mevcutken yetiştirmişler. Buradan, Staphylococcus felis (S. felis) adı verilen ve MRSP’nin büyümesini engellemede özellikle iyi olan bir kedi bakterisi varyantı belirlemişler. Bu özel S. felis varyantının hücre duvarını bozarak ve zehirli serbest radikallerin üretimini artırarak, MRSP’yi öldüren birden fazla antibiyotiği doğal şekilde ürettiğini bulmuşlar.

“Bu bakteri türünün kuvveti inanılmaz derecede yüksek” diyor Gallo. “Patojenleri kuvvetli şekilde öldürme kabiliyetine sahip. Bunun bir sebebi de, onlara ‘polifarmasi’ şeklinde bilinen bir stratejiyle pek çok taraftan saldırması. Bu özelliği, onu bir tedavi yöntemi olarak özellikle cazibeli hale getiriyor.”

“Hatta sağlıklı bir kediyle yaşamak, insanlara MRSP’ye karşı bir miktar koruma bile sağlayabilir” diyor Gallo. “Dolayısıyla bu argüman, evcil hayvan bakmayı destekleyen bir argüman olabilir.”

Yazar: Nicole Mlinarik/San Diego – California Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.