Çin’de Yapay Spermden Fare Üretildi!

Shanghai Biyolojik Bilimler Enstitüsü’nden bir grup bilim insanı ürettikleri yapay spermleri sağlıklı farelere enjekte ettiler. 125 bireyden 39 tanesi sağlıklı doğmadı. Bu yöntem kullanılarak oluşturulacak olan fareler, genetik hastalıkları tedavi etmeye yönelik yapılan çalışmalarda kullanılabilecek.

Aslında bu deney 2012’da da gerçekleştirildi. Yapay spermler yine doğal yumurtalara enjekte edilmişti fakat bu deneyin sonucunda embriyoların sadece %2si sağlıklı farelerin içerisinde gelişim göstermişti. Güncel olan yeni araştırma ise Cell Stem Cell dergisinde yayınlandı. Ekip oluşturulan spermlerin sadece iki geniyle oynayarak başarı oranını %20 arttırdı. Ayrıca araştırmacılar CRISPR/Cas9 genini kullanarak farelerin gelişimine etkisi olduğun düşünülen bazı genler üzerinde oynama yaptı.

Ekip bahsi geçen spermi oluşturmak için yumurtadan aldığı çekirdeğe erkek farenin genlerini aktardı. Oluşan sperm tabii ki haploitti. Yani, sadece bir dizi DNAya sahipti. Ancak hala doğal bir yumurtaya enjekte edilebilirdi. Ancak araştırmanın bazı noktaları bilim insanlarını endişelendirirken bazı kısımları ise büyük kısıtlamalar içeriyordu. En büyük endişe kaynağı ise CRISPR/Cas9 geninin diğer genlerin fonksiyonunu etkileyip etkilemeyeceğiydi. Ayrıca CRISPR/Cas9 genini fare gelişimi üzerinde etkisi de bilinmiyordu. Bir de “etik” olup olmama sorunu var.

Bütün sorunları bir kenara bırakırsak, ekip çalışmalarının genetik hastalıkların çeşitliliğine ışık tutacağını düşünüyor. Araştırmanın yazarlarından Jinsong Li, South China Morning Post‘a şunları söylüyor, “Ürettiğimiz yapay spermler ile araştırmalarda kullanılacak klon fare orduları yaratabiliriz. Bu ordular kanser çalışmalarından tutun da bütün genetik çalışmalarda bize yardımcı olacak.”