Yüz Yıllık Gizem Çözüldü! Işık Farklılığının Sebebi Bir Fulleren!

Uzayda yüzmekte olan fullerenler var! Fulleren 60 tane karbonun birleşmesinden oluşan bir tür kimyasaldır. Nature‘da yayınlanan makaleye göre araştırmacılar uzayda garip sinyaller almışlar ve bu sinyalın fullerenlerden geldiği anlaşılmış. Bu yeni bir bulgu da değil. Beş yıl önce bir nebuladan, 2012 yılında ise iki tane yıldızdan bu sinyaller alınmıştı. Peki bu haberi değerli kılan şey ne?

Diğerlerinden farklı olarak bu keşifte fullerenin sinyali yüzyıllar süren bir yolculuk sonucunda dünyamıza ulaştı. Nature News‘ın raporuna göre Mary Lea Heger fullerenden kaynaklanan ışık farklılıklarını 1919 yılında fark etmiş. O zamanlar astronomlar bu farklılıklara toz parçacıklarının sebep olduğunu düşünüyorlarmış. Nihayet 1994 yılında bu farklılıkları bir fulleren ile bağdaştırmayı başarmışlar.

Ekip bu sinyalleri tanımlayabilmek için bir fullereni dondurup vakumlu bir ortama koymuşlar ve üzerine ışık yollamışlar. Yollanan bu ışık fullerenin içinden geçtikten sonra teleskoptaki ile örtüşmüş ve böylece sinyalin gerçekten bir fullerenden geldiği kesinleşmiş. Ancak araştırmalar bir uzay ortamı yaratabilecek teknolojiyi geliştirmek için 20 yıl beklemişler.

Fullerenler uzayda düşündüğümüzden daha fazla bulunuyor ve çok uzun mesafeler kat edebiliyor. Hatta bir yıldızdan diğerine kadar gidebildiği düşünülüyor. Bu da onları uzay gezginleri olarak önemli bir konuma getiriyor.