Çin’in Yeni Uçak Gemisi

İki ay önce Çin, uçak gemisi Liaoning’in operasyonel hizmet vermeye hazır olduğunu duyurdu. Ülkenin donanması 25 Aralık günü, ilk gemili savaş grubunu (CVBG), Miyako Straits üzerinden, Taiwan’ın etrafından dolaştırıp,  Güney Çin Denizi’ne yollayarak bunu kanıtladı, yol üzerinde kalkış ve toparlanma da gerçekleştirildi.

Liaoning  üç Z-18 helikopter, sekiz J-15 savaş uçağı, iki Tip 052C (171) destroyer, bir Tip 052D destroyer, iki Tip 054A firkateyn (538, 556), bir Tip 903A yakıt doldurma gemisi ve bir Tip 056 korvet taşıdı.

J-15 savaş uçaklarından oluşan (güvertede sekiz adet var, muhtemelen aşağıda da daha fazlası) bir hava filosu. Liaoning Amerika dışında en güçlü havacılık taşıma gruplarından birine sahip.

2030’a gelindiğinde, gelecekteki Çin uçak gemisi, Liaoning CVBG’ye çok benzeyecek. Gelişmiş destroyerler ve firkateynler daha ileri, katmanlı savunma sistemi ve misille vurma sistemi sağlayacak. Muhtemelen de ona bir drone cephaneliği eşlik edecek.

Daha sonra Tip 003 Çin uçak gemisinin nükleer enerjiyle çalışanları gelecek. Tip 003’ün kendisi de yaklaşık 90.000-100.000 ton ağırlık, heryere taşıma kapasitesi, 70-100 arası helikopter ve sabit kanat uçuş filosu, çoklu uçak asansörü, tekli ada süper yapısı gibi gelişmeler gösterebilecek. Bir nükleer enerji reaktörü ile Tip 003 30 knot’un üzerinde hızlara ulaşabilecek. Reaktörler elektromanyetik destekli kalkış sistemi (EMALS) fırlatma rampaları için de enerji sağlayabilecek. (Önceki klasik Tip 002 uçak gemisi buharlı fırlatma rampaları kullanıyor olabilecek). EMALS fırlatma rampaları buharlılardan daha etkin ve daha az güvenlik odaklı olacaklardır.

 

Hava grubu muhtemelen çoklu-manevra amaçları için halen J-15 savaş uçaklarını kullanıyor olacaklar, onlara bir elektronik savaş görevi varyantı eşlik edecektir. Özel hava üstünlük görevleri için, hava grubu beşinci-jenerasyon gizli savaş uçaklarına sahip olabilirler, muhtemelen J-31 ya da J-20’nin denize uyumlu versiyonları. EMALS fırlatma rampaları, Tip 003’ün, iniş ağırlığı 50 tona kadar olan, hava tankerleri, havadan gelen tehlikelere karşı erken uyarı uçakları (özellikle uzaktaki uçakları hedefleyen uzun menzil füzelere yol göstermeye yarayan), anti-denizaltı (ASW) savaş uçakları, daha küçük kargo uçakları ve saldırı uçakları da dahil olmak üzere, uçakları havalandırmasına olanak sağlayabilir. Çin’in insansız taşıtlara olan ilgisi biliniyor, Tip 003 gözetleme ve keşif amaçlı bir UAV ile desteklenebilir. Tip 003’ün hava grubu arama, kurtarma ve anti-denizaltı(ASW) görevler için helikopterler de içerecektir.

CVBG’nin eskort elemanları, muhtemelen Tip 055 destroyerler ve bir gelecek Çin firkateyni (Tip 057? Entegre direkli) içerecektir. Geliştirilmiş Tip 055,  şimdiki inşa halindeki gemi gövdelerinden geliştirilecek, entegre elektrikli tahrik sistemi içerecek, bu sayede denizde sensörler için ve enerji silahlarını yönlendirmek için enerji temini arttırılacak. Helikopter taşımanın yanı sıra aynı zamanda yüzün üzerinde uzun menzil anti-hava ve yüzey saldırı füzesi ile de silahlandırılacak muhtemelen. Çin’in insansız deniz araçlarına olan ilgisi de biliniyor, bu yüzey savaşçıları muhtemelen UAV’ler, UUV’ler ve USV’ler taşıyacaklar ve mayınların yerlerini bunlarla tespit edecekler. Deniz altından eskort amaçlı, Tip 095 nükleer saldırı denizaltısı eşlik ediyor olacak, muhtemelen şimdiki Çin saldırı botlarına göre daha görünmez ve daha iyi silahlanmış.

Öncü ve Taşıyıcı

Bir Tip 094 SSBN, Liaoning’in kayma rampasının solunda görülüyor, Liaoning’e ilk operasyonel yolculuğunda eşlik ediyor. Liaoning CVBG’nin devasa savaş gücü sayesinde denizaltılar ve ASW uçakları gibi diğer tehditlere karşı da ona ilave korumaya sağlıyor.

CVBG görev profiline bağlı olarak, platform dokuna ve helikopter doklarına konan Tip 071 gibi amfibi savaş gemileri, Çin deniz ve hava kuvvetlerini karaya çıkarmak için transfer edilebilir.

Liaoning’i ve PLAN’ın gerisini savaşabilecek ve diğer yoğun taşıma operasyonları yapacak şekilde gerçekleştirmek için yıllar süren operasyonel deneyime halen ihtiyaç bulunmaktadır. Fakat, PLA Liaoning ile önemli bir başlangıca adım atmıştır ve geçecek için de daha büyük planları vardır.


Çeviren: Çiğdem Selcan

 

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

1 Yorum

  1. 2030’larda Türkiye’nin yumuşak güç misyonu Hint Okyanusu’nda uçak gemisi destekli bir filo bulundurmasını gerektirecektir. Biz istemesek de buna mecbur kalacağız.Bu nedenle daha şimdiden uçak gemisi inşa teknolojisini özümleyip, küçük de olsa bir milli uçak gemisi realize etmeliyiz.MİLGEM projelerine uçak gemisi de dahil olmaı yani. Bu arada yapımı devam eden LPD gemisi uçak gemisi olarak lanse ediliyor.LPD havuzlu çıkarma-helikopter gemisidir.Uçak gemisi değil..

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir