Fiat Chrysler’ın Saklamaya Çalıştığı Emisyon

ABD Çevre Koruma Ajansı’na göre, Fiat Chrysler, Temiz Hava Yasası’nı ihlal etmek için gizli bir yazılım kullanan son araba üreticisi.

Çevre Koruma Ajansı (EPA), geçen ay Fiat Chrysler’a 2014, 2015 ve 2016 Jeep Grand Cheeroke ve 3.0 litre dizel motorlu Dodge Ram 1500 kamyonlarının emisyon sistemlerini değiştirmek için bir yazılım kullandığına inanmak için bir sebepleri olduğunu bildirdi. Sonuç olarak neredeyse 104 bin araba atmosfere yasalara uygun olmayan bir şekilde zararlı azot oksit (NOx) pompalıyor olabilir.

Bu bildiri, EPA’nın soruşturmalarının ardından, emisyon testlerini değiştirmek için kendi yazılımını kullandığını kabul eden Volkswagen’in önceki skandalı gibi oldukça kötü görünüyor.

Volkswagen aslında nefes kesici arabalar üretiyor. Arabanın ürettiği gazların bir kısmını geri dönüştürmek için tasarlanmış katalitik dönüştürücüler vardı. Ve araçlar emisyon testlerini geçtiler. Fakat şirket gizlice, gerçek sürücüler yolda olduğunda bu emisyon valflerinin etkisini azaltacak bir yazılım geliştirdi. Böylece atmosfere daha fazla NOx pompalanmış oldu.

Çok sevilen güldürücü gaz diazot monoksidin aksine, azot oksitler asit yağmuru ve sis oluşumuna sebep olur. Bu gazlar ayrıca astım ve kronik obstrüktif akciğer hastalığı gibi bir dizi solunum yolu hastalığıyla da ilişkilidir. EPA’nın koyduğu limitten 40 kat daha fazla NOx yayan Volkswagen arabaları, MIT deki araştırmacılara göre ABD’de yaklaşık 60 erken ölüme sebep olacak.

Gerçek ortaya çıktığında, Volkswagen yetkilileri, emisyon standartlarını karşılayan yeterince hızlı bir dizel motor yapılamayacağı için şirketin bu riskleri aldığını söyledi. Ayrıca, bazı raporlar Volkswagen’in daha iyi hızlanma ve tork vererek aracın kullanma şeklini iyileştirme amacıyla da böyle bir şey yaptığını gösteriyor.

Fiat Chrysler’ın bunu yapmak için gerekçeleri ne olursa olsun, EPA Fiat Chrysler’ı ve emisyon kurallarını ihmal ettiğine inandığı diğer şirketleri takip etme niyetini açıkça belirtti. Kaliforniya Hava Kaynakları Kurulu’ndan Mary D. Nichols, aynı zamanda Volkswagen’i takip eden kişi, EPA’nın açıkça şu ifadeleri belirttiğini söyledi: “Bir kez daha önemli bir otomobil üreticisi belirlenen kuralları ihlal etti ve yakalandı.”

Reuters’e göre, Fiat Chrysler CEO’su Sergio Marchionne, Çevre Koruma Ajansı’nın iddialarını inkâr etti. Fakat bu, Çevre Koruma Ajansı’nın olayı duyurmasından sonra şirketin 2,3 milyon dolarlık hisse değeri düşüşünü engellemedi.

Bu maliyet muhtemelen artacak. Reuters’in haberine göre, EPA iddialarını ispatlarsa ve Fiat Chrysler emisyon kurallarını ihlal etmişse, şirket araç başına 44.539 dolar ödemek zorunda kalabilir.


Çeviren: Yeter Şekertekin

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir