Çocukluk Dönemi Kanseri Nöroblastom ile İlişkili Gen

Tasvir: qimono/Pixabay

Mayo Clinic kuruluşunda çalışan araştırmacıların yeni çalışması, bir kromozom istikrarsızlık geni olan USP24’ün, agresif bir çocukluk dönemi kanseri olan nöroblastomlu çocuk hastalarda sıklıkla eksik olduğunu gösteriyor. Bulgular, söz konusu hastalığın gelişimine dair önemli fikirler sunuyor. Çalışma, Amerikan Kanser Araştırması Birliği’ne bağlı Cancer Research bülteninde yayımlandı.

Mayo Clinic’te çocuk hematoloji ve kanser uzmanı olan Dr. Paul Galardy, “Nöroblastom, neredeyse sadece küçük çocukları etkileyen ve yüksek oranda saldırgan olan bir kanser” diyor. Dr. Galardy, birden çok tedavi yaklaşımı kullanılmasına karşın, her yıl birçok çocuğun bu hastalıktan öldüğünü söylüyor.

Dr. Galardy ve meslektaşları yeni terapi yaklaşımları belirlemek için, bu hastalıkta ubikutinsizleştirici enzimler (DUB) şeklinde bilinen bir enzim takımının rolünü incelemiş. Bu enzim ailesini seçmelerinin sebebi, ilaç terapisi kullanılarak hedef alınabilmesiymiş.

“DUB’ların nöroblastomdaki rolü hakkında pek bir şey bilinmiyor” diyor Dr. Galardy. “Nöroblastomun tedavisinde DUB’ların oynayabileceği rolü belirlemek ve bir genin çok az veya çok fazla olmasının, insanlardaki çeşitli kanserlerin sonuçları üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla hesaplamalı bir yaklaşım kullandık.”

Dr. Galardy ve takımı bu yöntem sayesinde, nöroblastomlu genç hastaların akıbetini etkilemede en yüksek potansiyel barındıran iki gen belirlemiş (USP24 ile USP44). “Bu genler, doğru hücre bölünmesi için önemli olmaları bakımından en yakın ilişki sergileyen genlerdi” diyor.

Dr. Galardy, USP44’ün hücre bölünmesinde önemli bir rol oynadığını ve akciğer kanserinde kötü sonuçlarla ilişkili olduğunu bulduklarını söylüyor. Bu yüzden dikkatini USP24’e yönelten araştırma takımı, genin nöroblastoma nasıl katkı yapabileceğini anlamak istemiş.

“USP24’ün işlevleri hakkında pek bir şey bilinmiyor” diyor Dr. Galardy. “Tümörleri yüksek oranda saldırgan olan nöroblastomlu çocuklarda USP24 seviyelerinin düşük olduğunu ve bu durumun, hastalığın erken ilerlemesine veya yeniden nüksetmesine yol açtığını gözlemledik.” Galardy düşük USP24 seviyelerinin, agresif hastalığın diğer işaretleriyle yaygın şekilde ortaya çıktığını; bunlar arasında MYCN kanser geninin artması ile 1. kromozomun önemli bir bölümünün kaybolmasının da yer aldığını söylüyor. Araştırmacılar, bu bilgiler ışığında yeni tedavi yaklaşımlarının geliştirilmesini ümit ediyor.

Mayo Clinic. Ç: O.