Çok Çok Uzaklarda Bir Galaksi

Çok uzun zaman önce, çok çok uzaklarda bir galaksi oluştu. Milyarlarca yıl sonra, bu galaksiden gelen ışık orta-büyüklükteki bir yıldızın üçüncü gezegeninin yörüngesindeki güneş enerjili bir uydunun aynasına çarptı, ve o gezegendeki egemen türün bilim camiası oldukça heyecanlandı. Ve hepsi sonsuza dek mutlu yaşadılar.

Astrophysical Journal’da yayınlanan bir çalışmada araştırmacılar önceki rekorun sahibi galaksiden 150 milyon yıl daha yaşlı bir galaksi gözlemlediklerini açıkladılar.

Çalışmanın yazarlarından Pascal Oesch şöyle açıklıyor: “Hubble ile yapabileceğimizi düşündüğümüzden çok daha ötesini başardık, zamanda geriye doğru büyük bir adım attık. Bir galaksinin uzaklığını ölçmek için zamanda geriye bakmayı başardık ve o zamanda evren günümüzdeki yaşının sadece yüzde üçü kadardı.”

Evrenin yaşını bilmeyenler için bu, galaksinin Büyük Patlama’dan sadece 400 milyon yıl sonra oluştuğu anlamına geliyor. Fakat, araştırmacıları böylesine heyecanlandıran tek şey galaksinin bu kadim yaşı değil. Bu galaksi şaşırtıcı derecede parlak ve yıldızlarla dolu. Ayrıca, yılda kabaca 24 yeni yıldız oluşturmaya devam ediyor; bu oran bizim galaksimiz olan Samanyolu’ndan 20 kat daha hızlı (toplam büyüklük açısından biz hala öndeyiz- galaksimiz 25 kat daha büyük).

Çalışmanın ortak yazarı Garth Illingworth’a göre “Böylesine büyük bir galaksinin ilk yıldızlar oluşmaya başladıktan sadece 200- 300 milyon yıl sonra oluşması hayret verici. Milyarlarca güneş kütlesi büyüklüğünde bir galaksiyi bu kadar kısa sürede oluşturması, devasa hızda yıldız üretmesi demek. Bu da oldukça hızlı büyüdüğünü gösteriyor.”

Her ne kadar bu hayret verici bir gelişme olsa da, astrofizik camiası uzun zamandır beklenen James Webb Uzay Teleskobu’nun Ekim 2018’de fırlatılmasının ardından rekorun kısa süre içinde kırılacağını ümit ediyor.