COVID-19 Hastalarında Zihin Bulanıklığına Yön Veren Etmen

Fotoğraf: Andrea Piacquadio/Pexels

COVID-19 hastalarında ortaya çıkan çok sayıda olağan dışı belirtiden biri de, gayri resmi olarak “COVID beyin” ya da zihin bulanıklığı şeklinde adlandırılan bir durum. Bu tıbbi durum kafa karışıklığı, baş ağrıları ve kısa dönemli hafıza kaybıyla kendini belli ediyor. Ciddi vakalarda psikoza ve hatta nöbetlere bile yol açabiliyor. Genelde, biri COVID-19 olduktan haftalar sonra ortaya çıkıyor.

ABD’deki Memorial Sloan Kettering Kanser Merkezi’nde çalışan araştırmacılar, dört gün önce Cancer Cell bülteninde yayımlanan bir çalışmada COVID beynin altında yatan sebeplerden birini bildiriyor: Bu sebep, beyni ve omuriliği çevreleyen sıvıda iltihabi moleküllerin yer alması. Bulgular, steroidler gibi iltihap karşıtı ilaçların, bu durumun tedavisinde kullanışlı olabileceğini öne sürüyor fakat daha fazla araştırmanın yapılması gerekiyor.

Yeni çalışmanın ilk yazarlarından biri ve MSK’de nöro onkoloji araştırmacısı olan Jessica Wilcox, “Yoğun bakımda çalışan meslektaşlarımız, COVID-19 sebebiyle hastaneye kaldırılan pek çok hastada ciddi hezeyan belirtileri gözlemlediklerini söylemişti” diyor. “Bu toplantı; nöroloji, yoğun bakım, mikrobiyoloji ve nöroradyoloji dalları arasında büyük bir işbirliğine dönüştü ve böylelikle neler olduğunu öğrenip, hastalarımıza nasıl daha iyi yardım edebileceğimizi görmeye çalıştık.”

Memorial Sloan Kettering Kanser Merkezi. Ç: O.