COVID-19, Hastalık Şiddetinden Bağımsız Enfekte Hücreleri Öldüren Antikorları Harekete Geçiriyor

antikor
SARS-CoV-2'nin sanal tasviri. Canlandırma: ffikretow/iStock

Epidemiyolojik saha çalışmalarından ve FrenchCOVID hastane kohortundan yararlanan araştırmacılar, belirti gösteren ve göstermeyen SARS-CoV-2 enfeksiyonlu bireylerde faaliyete geçen antikorlar üzerinde çalışma yapmış. Pasteur Enstitüsü, Fransa Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezi ve Fransa Aşı Araştırma Enstitüsü’nde çalışan araştırmacılar, enfeksiyonun çok işlevli antikorları uyararak harekete geçirdiğini göstermişler. Bu antikorlar, virüsü etkisiz hale getirmenin ötesinde doğal katil hücreleri veya tamamlayıcı sistemi de etkinleştirebiliyor ve enfekte hücrelerin yok edilmesine yol açıyorlar. Antikor seviyelerinin, belirti göstermeyen bireylerde belirti gösterenlerin aksine biraz daha düşük olduğu bulunmuş. Fakat çok işlevli antikorlar bütün bireylerde bulunmuş. Elde edilen bulgular enfeksiyonun, hastalığın şiddeti ne olursa olsun, virüsün bulaştığı hücreleri öldürme kabiliyetine sahip antikorları tetiklediğini gösteriyor. Araştırma dün Cell Reports Medicine bülteninde yayımlandı.

SARS-CoV-2’nin bulaştığı kişilerin neredeyse yarısı belirti göstermiyor. Fakat COVID-19’un belirti göstermeyen biçimleriyle harekete geçen bağışıklık yanıtı, yeterli şekilde belirlenmiş değil. SARS-CoV-2 antikorlarının sergilediği antiviral işlevlerin kapsamı da yeterince nitelendirilmemiş. Antikorlar hem virüsü etkisizi hale getirebiliyor, hem de “etkisiz hale getirmeyen” işlevleri faaliyete geçirebiliyorlar. İkinci durumda, bağışıklık yanıtının önemli bileşenleri olan ve bazı aşıların etki seviyesinde anahtar bir rol oynayan antikor bağımlı hücresel zehirleme (ADCC) ve tamamlayıcı sistemin etkinleştirilmesi yer alıyor. ADCC, enfekte hücrelerin ilk önce antikorlar tarafından tanınıp daha sonra doğal katil hücrelerce ortadan kaldırıldığı iki aşamalı bir süreç. Tamamlayıcı sistem, antikorların hedef aldığı hücrelerin yok edilmesini de sağlayan bir dizi plazma proteininden meydana geliyor. Antikorların bu etkisiz hale getirmeyen işlevleri faaliyete geçirme kabiliyeti, SARS-CoV-2 enfeksiyonunda şimdiye değin çok az tanımlanmış.

Kaynak: Pasteur Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.