Çözünebilir Mikro İğne Bandıyla Kelliğin ‘Kökten’ Tedavisi

Bazıları kelliğin günümüzde çekici olduğunu söylese de kellik, saçlarını kaybeden kişiler için stresli bir durum olabilir. Reçetesiz satılan bir takım tedavi şekilleri mevcut olsa da, bunların çoğu temel sebeplere; yani oksidatif stres ve yetersiz dolaşıma odaklanmıyor. Bulgularını geçen ay ACS Nano bülteninde sunan araştırmacılar, her iki sorunla da mücadele etmek üzere seryum nano parçacıkları içeren bir mikro iğne bandı geliştirmişler. Henüz başlangıç aşamasında olan bu bant, farelerdeki kılların önde gelen bir kellik tedavisine kıyasla daha hızlı büyümesini sağlamış.

Saç kaybına yol açan en yaygın durum, erkek (veya kadın) tipi kellik şeklinde de bilinen androjenik alopesi. Saç kaybı, bu durumdan muzdarip kişilerde kalıcı oluyor çünkü saç köklerinin etrafında besinleri, sitokinleri ve diğer gerekli molekülleri köke ulaştıracak kadar damar bulunmuyor. Buna ek olarak saç derisinde tepkisel oksijen türlerinin birikmesi, nihayetinde yeni saçların oluşmasını ve büyümesini sağlayan hücrelerin ölümünü tetikleyebiliyor. Araştırmacılar Fangyuan Li, Jianqing Gao ve meslektaşları, daha önce seryum içeren nano parçacıkların, aşırı miktardaki tepkisel oksijen türlerini ortadan kaldıran enzimleri taklit edebildiğini belirlemişler. Söz konusu enzimler karaciğer hasarlarında, yaralarda ve Alzheimer hastalığında bulunan oksidatif stresi azaltıyor. Fakat bu nano parçacıklar, cildin en dıştaki katmanına geçemiyor. Bu yüzden araştırmacılar, seryum içeren nano parçacıkları cildin derinliklerinde bulunan saç köklerinin yakınına ulaştırıp saçın yeniden büyümesini destekleyecek asgari girişimli bir yöntem tasarlamak istemiş.

Bilim insanları ilk adımda, seryum nano parçacıkları biyolojik şekilde çözünebilen polietilen glikol-lipit bileşimiyle kaplamış. Ardından hiyalüronik asit (insan cildinde doğal olarak bolca bulunan bir bileşen) ile seryum içeren bir nano parçacık karışımını bir kalıba dökerek, çözünebilen bir mikro iğne bandı oluşturmuşlar. Araştırma takımı, kontrol bantlarıyla seryum içeren bantları tüy dökücü kremle oluşan kel noktalara sahip erkek fareler üzerinde test etmiş. Her iki uygulama da, farelerin kıl kökleri etrafında yeni damar oluşumunu teşvik etmiş. Fakat nano parçacık bandı uygulanan farelerde, kökleri değişim geçiren kıllara yönelik işaretler daha hızlı görülmüş. Bu farelerde cilt pigmentleşmesi daha hızlı olurken, sadece yeni saç gelişiminin başlangıcında bulunan bir bileşen ise daha yüksek seviyelerde tespit edilmiş. Bu farelerin ciltlerinde, oksidatif stres bileşenlerinin de daha düşük olduğu bulunmuş. Son olarak araştırmacılar seryum içeren bu mikro iğne bantlarının, ismi açıklanmayan ve önde gelen topikal bir tedaviye kıyasla benzer kapsam, yoğunluk ve çap ile birlikte saçların daha hızlı büyümesine yol açtığını ve bu tedavinin daha seyrek şekilde uygulanabildiğini keşfetmişler. Seryum nano parçacıklarını cilde sunan mikro iğne bantları, araştırmacılara göre androjenik alopesi hastalarında kelleşmenin tersine çevrilmesi bakımından umut vadeden bir strateji.

Kaynak: Amerikan Kimya Derneği. Çeviren: Ozan Zaloğlu.