CRISPR GDO’ya da El Atıyor!

5144001278_0e2db899e5_b

Amerika Birleşik Devletleri Tarım Bakanlığı (USDA), CRISPR yöntemiyle genetiği değiştirilmiş beyaz düğme mantarlarına, USDA kural ve düzenlemelerinin uygulanmasına gerek olmadığını açıkladı.

Beyaz düğme mantarlarının genlerinde, arktik elma ve bazı genetiği değiştirilmiş patateslerde olduğu gibi, kesildiğinde ve oksijene maruz kaldığında hemen kahverengileşmemesi için birtakım düzenlemeler yapıldı.

Polifenol oksidaz, oksijenle temas halinde kahverengileşmeye sebep olan enzimin adı. Penn State Üniversitesinden bitki patolojisi uzmanı Yinong Yang, beyaz düğme mantarından, CRISPR tekniğini kullanarak bu enzimi üreten bazı genleri sildi. Ve işlemin sonunda, bu enzimin aktivite ve etkisini %30 oranında azaltmayı başardı.

USDA in Hayvan ve Bitki Sağlığı Denetleme Kurulu (APHIS), “APHIS, CRISPR/Cas9 uygulanmış beyaz düğme mantarlarına herhangi bir genetik materyalin yerleştirilmediği sonucuna varmıştır. APHIS’ in, CRISPR/Cas9 uygulanmış beyaz düğme mantarlarının, bitki ve hayvan zararlısı olduğunu düşünmek için bir sebebi yoktur” olarak açıklama yaptı.

Daha eski genetik modifikasyon yöntemlerinde, DNA’yı değiştirmek için bakteri veya virüs kullanılıyor. Bu organizmalar USDA’ nın deyişiyle ‘bitki zararlısına’ dönüşebildikleri için, bu organizmaların uygulandığı bitkiler USDA tarafından kontrol edilip düzenleniyor. Ancak, CRISPR tekniği, bitki zararlısına dönüşebilecek yabancı bir organizmadan gelen genlere ihtiyaç duymuyor. USDA’ nın denetlemesine girmeyen, başka yöntemlerin kullanıldığı genleri değiştirilmiş bitkiler var. Ancak, bu mantarlar, ilk defa CRISPR tekniği kullanılarak USDA’ dan paçasını kurtarmış organizmalar.

CRISPR gibi, teknoloji ilerledikçe ortaya çıkan yeni metotlar sayesinde, genetiği değiştirilmiş organizmaların (GDO) kullanımı artık tarih oluyor. Amerika Ulusal Bilim, Mühendislik ve Tıp Akademileri (NAS, NAE, NAM) tarafından, 18 Nisan’da, biyoteknolojinin ileriki 10 yılda endüstriyi nasıl etkileyeceğinin ve yeni düzenlemelerle nasıl daya iyi yol alınacağının tartışılacağı bir toplantı düzenlendi.

Fakat yine de, beyaz düğme mantarları, Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) ve Amerika Çevre Koruma Ajansı (EPA) tarafından denetlenmeye devam edecek. Eğer bu uygulama ticarileştirilebilirse; bu geni değiştirilmiş bitkiler, daha uzun raf ömrü, satıcı ve tüketicilere para tasarrufu ve israf ve atığın azaltılmasına yardımcı olabilir.