Dakikalar İçinde Protein Tahlili

Yeni Taramalı SWATH teknolojisi, kütle tayfölçümünü önemli miktarda daha hızlı ve tasarruflu hale getiriyor. Fotoğraf: Arne Sattler/Charite

Berlin – Charite Tıp Üniversitesi ve Francis Crick Enstitüsü’nde çalışan araştırmacılar, kütle tayf ölçümüne dayanan ve binlerce protein içeren örnekleri sadece birkaç dakikada ölçebilen bir yöntem geliştirmişler. Yeni yöntem, geleneksel kan sayımından daha hızlı ve daha ucuz. Araştırmacılar yöntemin potansiyelini göstermek için COVID-19 hastalarından toplanan kan plazmasını kullanmış. Yeni teknolojiyi kullanarak, hastalık şiddetini gösteren ve daha önce bilinmeyen on bir protein belirlemişler. Çalışma Nature Biotechnology bülteninde yayımlandı.

İnsan vücudunun içinde, herhangi bir zamanda binlerce protein faaliyet gösteriyor ve sundukları yapılar ile yaşam için gerekli olan tepkimelere olanak sağlıyorlar. Vücut, patojen ve ilaçlar gibi dış etmenlere cevap verirken de dahil olmak üzere; belli proteinlerin faaliyet seviyesini gerektiği zaman artırıp azaltıyor. Dolayısıyla hücrelerin, dokuların ve kan örneklerinin içerisinde bulunan detaylı protein kalıpları, araştırmacıların hastalıkları daha iyi anlamasına ya da teşhis ve öngörü yapmasına yardımcı oluyor. Araştırmacılar bu ‘protein parmak izini’ elde etmek için kütle tayfölçümüne dayanan ve hem zaman aldığı, hem de masraflı olduğu bilinen bir teknoloji kullanıyorlar. Kütle tayfölçümüne dayalı yeni ‘Taramalı SWATH’ teknolojisi ise bu durumu değiştirme vaadi sunuyor. Charite Biyokimya Enstitüsü Başkanı Prof. Dr. Markus Ralser’in öncülüğünde geliştirilen ve önceki yöntemlerden çok daha hızlı ve tasarruflu olan bu teknoloji, araştırmacıların bir günde yüzlerce örnek ölçmesini sağlıyor.

Berlin – Charite Tıp Üniversitesi. Ç: O.