Devasa Bir Kuş Göçü, Hava Durumu Radarında Böyle Görünüyor

Florida’nın Key West ada şehrinde bulunan hava durumu radarları, 17 Şubat gecesi aniden bastıran yağmurların değil ama göç eden kuşların akınına uğramış.

Yerel meteoroloji uzmanlarına göre bir noktada adanın tamamını örten bu kuş sürüsünün çapı, en az 145 kilometreye ulaşmış. Amerikan Ulusal Hava Durumu Servisi istasyonunun yayınladığı videoda, göç eden dev kuş bulutu yeşil ve sarı renkte görülüyor. Koyu mavi renk ise hafif şekilde yağan yağmuru gösteriyor.

İstasyon, attığı tweette şöyle aktarıyor: “Key West radarı bugün yoğun bir gece geçirdi, fakat bunun sebebi hava durumu değil. Bu yıl göç eden kuşların meydana getirdiği en etkiliyeci görüntü, gece yarısı meydana geldi.”

Milyonlarca olmasa bile yüz binlerce kuşun yer alabildiği bu devasa göç, her yıl Şubat ayı civarında gerçekleşiyor; fakat genelde biz uyurken, gece karanlığında oluyor.

Cornell Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar; 118’den fazla kuş türünün Orta ve Güney Amerika ile Karayipler’de kışı geçirdikten sonra, Kuzey Amerika’ya dönmeye başlayacağını düşünüyorlar. Bu kuşlar arasında çulluklar, serçeler, sarıasma kuşları, sinekkapan kuşları, çalı bülbülleri, kırlangıçlar ve ardıç kuşları var.

Yine de bu kuşlar, böylesi devasa sayılarda bile zannettiğinizden daha sessiz. Yalnızca yıldızları ve Dünya’nın manyetik alanını kullanarak yön bulup, dev mesafeler kat ediyorlar. Bizlerin veya radarların olağandışı bir şey tespit etmesi için, şartların çok uygun olması gerekiyor.

Key West, Küba’dan göç eden kuş sürüsünün akınına uğradığında son derece durgun bir gece geçiriyormuş.

“Üstümüzde, radar ışınını yüzeye daha yakından yansıtan durağan bir hava katmanı vardı” diyor meteorolog Kate Lenninger. “Bu yüzden, düşük seviyede yer alan nesneleri daha fazla gördük.”

Bu durumda, kuş üstüne kuş; muhtemelen de serçeler, çalı kuşları, çalı bülbülleri ve çaylaklar görülmüş.

Fakat ada, hiç bu kuşların uğrak noktası olmamış; yalnızca, çok daha büyük bir yolculuğun ufak bir parçasıymış. Örneğin bu bölgede uçtuğu bilinen çizgili kum kuşu (Calidris melanotos), her yıl yaklaşık 30.000 kilometreye varan bir gidiş dönüş yapıyor. Bu yüzden durup, Florida sahillerinin keyfini çıkaracak zamanı pek olmuyor.

Bu dev kuş sürüsü, birkaç saat sonra Key West’in ötesine hareket etmiş. Miami’deki meteoroloji uzmanlarına göre, gün doğumundan hemen önce ana karaya güvenli şekilde konmuşlar.

Yazar: Carly Cassella/ScienceAlert. Çeviri: Ozan Zaloğlu.