Bu Protein Hayvanların Manyetik Alanları Algılamasına Yardımcı Oluyor!

Kuşlar kilometrelerce öteye gitmeyi nasıl başarıyor? Gidecekleri yerin nerede olduğunu nasıl biliyorlar? Bu soruların cevabı kuşların, Dünya’nın manyetik alanlarını takip etmesinde yatıyor ancak şimdiye kadar bu mekanizma netliğe kavuşamadı. Bazı araştırmacılar buna kuşların vücudundaki kimyasalların yardımcı olduğunu düşünüyor ancak henüz böyle kimyasallar da keşfedilemedi. Nature Materials’da yayınlanan bir makaleye göre ise, bir grup bilim insanı yeni bir protein keşfetti ve bu kimyasal kuşlara göç edecek yerleri bulmalarında yardımcı oluyor.

Ekip eski araştırmalardan yola çıkarak “kriptokrom” ismi verilen bir proteinin manyetik alanlara tepkiler oluşturduğunu ileri sürdü. Önceki çalışmalar kriptokrom proteininin birçok hayvan ve bitkinin sirkadiyen ritmini düzenlediğini ve bu proteinin ışığa duyarlı olduğunu gösteriyordu. Araştırmacılar bazı meyve sineklerinin de manyetik alanlara duyarlı olduğunu fark etti ve bu sinekler üzerinde bazı kriptokromlara ulaştı. İlerleyen araştırmalar ile ekip “magnetoreseptör (MagR) proteini” olarak isimlendirdikleri bir kimyasal keşfetti.

Ardından manyetik alana duyarlı olduğu bilinen 13 ayrı türde taramalar yapıldı ve MagR proteinini sağlayan genetik kodlara ulaşıldı.

Ekip bu araştırmanın, MagR proteinini birçok hayvan türünde manyetik alanı takip etmeden sorumlu olduğunu açıkça ispatladığını dile getiriyor. Ancak bu açıklama beraberinde birçok yeni soru işareti doğuruyor. Ekip çok detaylıca bir araştırma yapmadı, bu proteinin hayvanın davranışlarına nasıl yansıdığı hakkında net bir şey söylemiyor. Ancak çok heyecanlı bir araştırma olduğu aşikar. Nasıl gelişmelerin yaşanacağını da zaman gösterecek.