Dinozorlar Zamanına Ait Yeni Peygamberdevesi Türü

Çizim: Demers-Potvin

McGill Üniversitesi önderliğinde çalışan bir araştırma takımı, fosilleşmiş kanatlarının bıraktığı izler sayesinde yeni bir peygamberdevesi türü keşfetmiş. Böcek yaklaşık 100 milyon yıl önce, dinozorlar zamanında, Geç Kretase döneminde Kanada’nın kutup altı bölgesi olan Labrador’da yaşamış. Araştırmacılar Labradormantis guilbaulti adı verilen bu yeni cins ve türe ait fosillerin, daha önce bilinen türler arasında evrimsel ilişkilerin kurulmasına yardımcı olmasını ve en ‘ilkel’ modern peygamberdevelerinin evrimine yönelik bilimsel bilgileri geliştirmesini umuyor. Bu ayın başında Systematic Entomology bülteninde yayımlanan bir çalışmada tarif edilen bu olağandışı bulgu, daha genel olarak peygamberdeveleri ile akrabalarının kanat evrimine de ışık tutuyor.

Araştırma takımı, söz konusu numuneleri Labrador’da yer alan Quebec eyaletindeki Schefferville kasabasının yakınındaki terk edilmiş bir demir madeninde saha çalışması yaparken bulmuş.

Makalenin baş yazarı ve McGill Üniversitesi’nde doktora öğrencisi olan Alexandre Demers-Potvin, “Günlerimiz aslında madenden çıkarılan taş yığınlarının yüzeyini perdahlayarak geçiyordu” diyor. “Arada sırada, yerde bulunan koyu kırmızı kayalardan birinde ya bir yaprak fosili, ya da bir böcek fosili çıkıyordu ve bunları hemen topluyorduk. Sahada Labradormantis guilbaulti‘nin bu iki fosili bulunduğunda, hiçbirimiz onu tanıyamamıştık. Fotoğrafları, bu makalenin kıdemli yazarı taşılböcekbilimci Olivier Béthoux’a gösterdiğim zaman, daha önce bilinmeyen ilkel bir peygamberdevesi türünün arka kanatlarına baktığımızı düşünmeye başladık.”

Esas sürpriz, Dr. Béthoux’un Paris’teki laboratuvarında bulunan bir dizi böcek folisine daha yakından bakabildikleri zaman ortaya çıkmış. Belli türleri daha yakından gözlemleyen araştırmacılar, bulduklarının yalnızca arka kanatlar olmadığını; aynı zamanda şimdiye kadar tanımlanmamış bir türün ön kanatları da olduğunu fark etmişler.

McGill Üniversitesi. Ç: O.