Dişi Kromozomları, Alzheimer’a Karşı Direnç Sağlıyor

Bir beyin taraması. Fotoğraf: sudok1/iStock

Alzheimer’lı kadınlar, aynı hastalığa sahip erkeklerden daha uzun yaşıyor. Şimdiyse San Francisco California Üniversitesi’nde çalışan bilim insanlarının hem insanlarda, hem de farelerde yapılan araştırmalardan elde ettiği bulgular; kadınlarda hastalığın meydana getirdiği yıkımlara karşı genetik bir koruma bulunduğunu gösteriyor.

İkinci bir X kromozomu bulunan kadınlar, sadece dişi kromozomunda bulunan bir genden iki “doz” koruyucu protein elde ediyorlar. Bazı insanlarda (hem erkek, hem kadın), bu genin özellikle olan kuvvetli bir çeşidi bulunuyor. KDM6A isimli bu çeşit, çok daha fazla koruma sunuyor. Fakat cinsiyet kromozomlarının işleme biçimi sebebiyle (kadınlarda iki X varken, erkeklerde sadece bir tane var) bu genden iki kopya barındıran kadınlar, bu koruyucu proteinden fazla sayıda üretiyorlar.

Yeni çalışmada, cinsiyet kromozomlarının Alzheimer eğilimini nasıl etkilediğine ilk defa bakılıyor. Çalışma ayrıca, hastalığın ilk aşamalarında bazı kadınların erkeklere kıyasla daha hafif belirtiler yaşarken; beyinlerinde benzer seviyede toksik Alzheimer proteini bulunmasına rağmen, nasıl daha uzun süre hayatta kaldıklarını açıklamaya da yardımcı olabilir.

Laura Kurtzman/San Francisco California Üniversitesi. Ç: O.