“Dokuzuncu Gezegen” Nereden Geldi?

Bir ressamın Güneş Sistemimizin kıyısında saklanıyor olabilen gizemli Gezegen Dokuz için yaptığı çizim.
Yeni kayıtlara göre Dokuzuncu Gezegen, Güneş’imiz tarafından yakalanan bir Yalnız Gezegen olabilir.

Bir yıl önce, gökbilimciler Güneş Sistemimizin sınırında saklanan keşfedilmemiş bir gezegenin varlığına dair kanıt bulduklarını açıkladılar. Henüz hiç kimse bu gizemli dünyayı bulamadı ancak bu, bilim insanlarını Dokuzuncu Gezegen’in buraya nasıl geldiği hakkında tahminlerde bulunmalarını engellemedi.

Ocak ayında Amerikan Astronomik Bilim (American Astronomical Science) buluşmasında gösterilen yeni simülasyonlara göre, bu gezegen bir zamanlar bir Yalnız Gezegen olup sonra da Güneş’imiz tarafından çekilmiş olabilir.

Eğer dışarıda bir yerlerdeyse, Dokuzuncu Gezegen, Dünya’nın 10 katı büyüklüğünde ve Güneş’ten bize göre 1000 kat daha uzak. Kıyaslamak gerekirse, Plüton Güneş’e, Dünya’dan yaklaşık 40 kat daha uzak. Buna göre Dokuzuncu Gezegen sistemimizin oldukça dışında yer alıyor. Nasıl bu kadar uzağa gidebildi?

İhtimallerden biri, gezegenin hiçliğin ortasında bir yerde doğmuş olabileceği… Ancak Dokuzuncu Gezegen’i arama çalışmalarının başındaki ikili (gökbilimci Mike Brown ve Caltech’ten astrofizikçi Konstantin Batygin) bunun dışlanmış bir gezegen olduğunu düşünüyor. Teorilerine göre Dokuzuncu Gezegen de diğer gezegenler gibi Güneş’e yakın bir yerde oluştu ancak etrafı kalabalıktı ve Dokuzuncu Gezegen sistemin dışına atıldı.

Diğer bir ihtimal ise bizim Dokuzuncu Gezegen’i yakalamış olmamız. Dokuzuncu Gezegen belki de Yalnız Gezegen olarak doğdu ve yörüngesinde döndüğü bir yıldız olmadan evrende dolaştı ta ki Güneş Sistemimizin çekimi onu yakalayana dek.

New Mexico Eyalet Üniversitesinden James Vesper ve Paul Mason, yakın zamanda yaptıkları bir simülasyonda, eğer farklı büyüklük ve yörüngedeki Yalnız Gezegenler, Güneş Sistemimize girse neler olacağına baktılar. 156 simülasyon yaptılar ve %60 ihtimalle Yalnız Gezegenin Güneş Sistemimiz tarafından dışarı atılacağını hatta bazen sistemimizdeki bir gezegenle birlikte atılabileceğini gördüler. Simülasyonda %40 ihtimalle ise Yalnız Gezegen yakalandı ve yörüngede kaldı.

Vesper ve Mason henüz diğer buluşlarını yayınlamadılar.

Daha önceden yapılan bir çalışmada diğer teorilerle karşılaştırıldığında Dokuzuncu Gezegen’in, yakalanmış bir Yalnız Gezegen olma ihtimalinin %2’den az olduğu iddia edildi. Dokuzuncu Gezegen’in nereden geldiği konusunda henüz bir karara varılamadı, ancak bu bulmacanın çözülmesi umut ediliyor. Tabii var olduğunu ve gerçekten bulacağımızı varsayarsak.

Çeviren: Diclehan Karakaya