Dünya, Antik Bir Süpernovanın Enkazından Geçiyor Olabilir

ESA/Hubble & NASA

Okyanusun derinliklerinde bulunan radyoaktif tozlar, Dünya’nın patlamış bir yıldızın ardında bıraktığı derin bir buluttan geçtiğini akla getiriyor.

Uzay, Dünya’ya son 33.000 yıldır sürekli bir madde gönderiyor. Bu madde, süpernovalarda dövülmüş nadir bir demir izotopu.

Demir-60 olarak bilinen bu izotop, gezegenimize ilk defa serpilmiyor. Fakat bu gibi olayların devam ettiğini gösteren ve giderek bulgulara yenisini ekliyor. Buna göre halen, milyonlarca yıl önce gerçekleşen bir süpernovadan çıkmış olabilecek yıldızlararası bir toz bulutundan geçiyoruz.

Demir-60, yıllar boyunca çeşitli çalışmaların odak noktası olmuş. Bu izotopun 2.6 milyon yıllık bir yarı ömrü var. Yani 15 milyon yıl sonra tamamen bozunuyor. Bu yüzden Dünya üzerinde bulunan herhangi bir numune, başka bir yerden gelip çökelmiş olmalı. Çünkü gezegenin 4.6 milyar yıl önceki oluşumundan bu yana herhangi bir demir-60’ın kalma ihtimali yok.

Ve tortular bulunmuş. Avustralya Ulusal Üniversitesi’nde çalışan nükleer fizikçi Anton Wallner, daha önce deniz yatağındaki tortuların 2.6 milyon ila 6 milyon yıl öncesine ait olduğunu belirlemiş. Bu durum, süpernovalardan çıkan enkazların gezegenimize bu zamanlarda yağdığını akla getiriyor.

Fakat bu yıldız tozuna ait daha yeni bulgular var; çok daha yeni…

İzotop, Güney Kutbu’ndaki karların içerisinde bulunmuş. Bulgulara göre ise son 20 yılda yağmış olması gerekiyor.

Üstelik bilim insanları birkaç yıl önce demir-60’ın Dünya etrafındaki alanda bulunduğunu duyurmuştu. Ölçümler ise NASA’nın uzay tabanlı Gelişmiş Bileşim Kâşifi yardımıyla, 17 yıllık bir dönem boyunca yapılmış.

Yeni çalışmada ise denizin derinliklerinde yer alan, 33.000 yıl öncesine uzanan beş tortu örneği keşfedilmiş.

Michelle Starr/ScienceAlert. Ç: O.