Dünya’nın Derinliklerinde Yaşayan Mikroplar, Antik Yaşam Biçimlerinin Kalıntıları Olabilir

Death Valley Milli Parkı'ndan mikrop örnekleri toplayan bilim insanları. Ramunas Stepanauskas

Dünya’nın derinliklerinde serpilip büyüyen devasa çeşitlilikte bir yaşam var. Şimdiyse yüzey altı mikroplardan oluşan iki büyük grup üzerinde yapılan yeni analiz, bu canlıların karanlıktaki evrim güzergâhının beklenenden daha ilginç olduğunu ortaya çıkarıyor.

Gezegenimizin var olduğu günden beri geçen ilk 2 milyar yılda, atmosferde hiç oksijen bulunmuyordu. Mavi gezegenimizdeki hava değiştiğinde ise bütün yaşam formları bu değişime uyum sağlamadı. Pek çok mikrop, gezegenin az oksijenli kısımlarına çekildi.

Pateskibakter ve DPANN, bu gibi yüzey altında yaşayan ve her yerde bulunan; çok basit genomları olduğu görülen iki bakteri grubu (sırasıyla bakteri ve arkea). Bu yüzden pek çok bilim insanı, bu mikropların oksijen soluma kabiliyetleri olmadan; diğer canlılar ile karmaşık etkileşimler gerçekleştirerek basit yaşam biçimlerine destek bulduklarını düşünüyordu.

Görünüşe göre onları biraz hafife almışız. Yeni araştırma, çoğu Pateskibakter ve DPANN’ın diğer büyük canlı gruplarına simbiyotik şekilde bağlı olmadığını; tamamen bağımsız hücreler şeklinde yaşadığını gösteriyor.

Bigelow Okyanus Bilimleri Laboratuvarı’nda mikrobiyal biyoloji ve evrim üzerinde çalışan Ramunas Stepanauskas, “Bu mikroplar, yaşamın evriminin ilk zamanlarına ait çok özel ve heyecan verici örnekler” diyor.

“Bunlar, Dünya yüzeyinin altında milyarlarca yıldır gizlenip gelişen antik yaşam şekillerinin kalıntıları olabilir.”

Carly Cassella/ScienceAlert. Ç: O.