Dünya’nın Dönüşünü Gösteren Bu Video Başınızı Döndürecek

CARLY CASELLA

Dünya’da durduğumuz yerden, gezegenimizin sürekli bir hareket halinde olduğunu unutmak zor değil. Samanyolu galaksisini gösteren en geleneksel zaman atlamalı videolar, sanki gökyüzü bizim etrafımızda dönüyormuş gibi bir hava veriyor; fakat aslında durum tam tersi.

Astro fotoğrafçı Aryeh Nirenberg‘in çektiği baş döndürücü bir video, bu bakış açısını doğruluyor ve her şeyi yana yatmış bir şekilde gösteriyor. Üç saat boyunca her 12 saniyede bir görüntü alan fotoğrafçı, Dünya’nın dönüşünü Samanyolu galaksisine göre yakalamayı başarmış.

Ortaya çıkan sonuç; sanki sizi yeryüzünden atacakmış gibi görünen ve sabit bir şekilde yana devrilen zemin olmuş.

Bu baş döndürücü zaman atlaması, yaklaşık iki yıl önce Colorado’da çekilmiş ve böyle görüneceği hiç düşünülmemiş.

Nirenberg şöyle söylüyor: “Ön planda bir su haznesiyle beraber, Samanyolu galaksisinin zaman atlamalı videosunu çekmek için o bölgeye ilk defa gitmiştim fakat su haznesinin Samanyolu’na dönük olan tarafı, çitle çevriliydi”

“Su haznesini videonun ön kısmına alamayacağım için, bunu daha ilginç hale getirmek amacıyla başka bir şey yapmam gerektiğine karar verdim.”

Astrofotoğrafçılıkta yaygın kullanılan bir alet olan ve yıldızlar ile gezegenler gökyüzü boyunca hareket ettikçe onları takip etmenize olanak sağlayan bir ekvatoral takip ayaklığı kullanmaya karar vermiş. Alet bu işi, Dünya’nın neredeyse sabit olan dönüşünü taklit ederek yapıyormuş.

Nirenberg şöyle açıklıyor: “Kameramı, ekvatoral ayaklığa koymayı ve gökyüzü yerine; hareket halindeki zeminin zaman atlamalı videosunu çekmeyi düşündüm.”

Gezeginimiz Güneş’in etrafında ilerlerken, kuzeyden güneye giden bir eksen üzerinde ve saatte yaklaşık 1.600 kilometre hızda dönüyor. Bu dönüşü tamamlamak için geçen süre, bir yıldız günü şeklinde adlandırılıyor ve tam olarak 24 saat değil; 23.9344696 saat gibi bir şey sürüyor.

Bu yüzden bu ayaklık, kendi gezegenimizle aynı oranda ve aynı eksen boyunca fakat zıt yönde dönerek çalışıyor.

“Ekvatoral ayaklıklar, Kutup Yıldızı’na hizanlanmışlardır ve kamerayı; Dünya’nın dönüşüyle aynı oran olan, saatte 15°’lik bir oranda döndürürler. Bu yüzden kamera, gökyüzündeki yıldızları takip eder ve kaç saat geçerse geçsin, gökyüzünün aynı bölgesine yönelmiş halde kalır.”

Zaman atlamalı videoda, alttaki gezegenimiz dönerken Samanyolu’nun ‘sabit’ görünmesini sağlayan şey de budur; bu durum, klasik bir astrofotoğrafçılık eseri meydana getiriyor.

Ayrıca bununla birlikte, artık galaksimize ve onun içindeki ufak yerimize farklı şekilde bakabiliyoruz.