Düşük VKE’li Kişiler Daha Aktif Değil, Sadece Daha Az Acıkıyor

Fotoğraf: Diana Polekhina/Unsplash

Obezite üzerinde şimdiye kadar yürütülen çoğu araştırmada, vücut kütle endeksi (VKE) yüksek olan kişilerin incelenmesine odaklanılmış. Fakat Çin’deki bir araştırma grubu farklı bir yaklaşım sergiliyor. Geçtiğimiz hafta Cell Metabolism bülteninde yayımlanan bir çalışmada araştırmacılar, VKE’si çok düşük olan bireylere bakmışlar. Bilim insanlarının elde ettiği bulgular, spekülasyonların aksine bu bireylerin kendilerini doğal olarak daha aktif yapan metabolizmaları olmadığını ve aslında normal aralıkta VKE’ye sahip kişilerden önemli derecede daha düşük faaliyet sergilediklerini ortaya koyuyor. Ek olarak bu kişiler, VKE’si normal olanlara göre daha az besin tüketiyor.

Şenzen İleri Teknoloji Enstitüleri ve Aberdeen Üniversitesinde çalışan eş yazar Profesör John Speakman, “Bu kişilerin cidden aktif olduklarını ve yüksek besin tüketimleriyle uyuşan yüksek faaliyetli metabolik hızlarının olduğunu bulmayı bekliyorduk” diyor. “Fakat oldukça farklı bir şeyin yaşandığı görülüyor. Gıda alımları ve aktivite seviyeleri daha düşük. Bir diğer bulgu da, yüksek tiroid hormonu seviyeleriyle bağlantılı dinlenme halindeki metabolik hızlarının beklenenden şaşırtıcı derecede yüksek olması.”

Araştırmacılar, çalışmaya normal VKE’li (21,5-25 aralığında) 173 kişi ile “sağlıklı zayıf” şeklinde sınıflandırılan (18,5 altındaki VKE) 150 kişiyi dahil etmiş. Yeme bozuklukları bulunan kişilerin yanısıra kasıtlı olarak az yediklerini söyleyen ve HIV enfeksiyonu olan kişileri ayırmak için yaygın bilinen anketleri kullanmışlar. Ayrıca, muhtemel olarak hastalık sebebiyle son altı ayda kilo kaybeden ve herhangi bir tür ilaç kullanan bireyleri de dışta tutmuşlar. “Azimli bir şekilde egzersiz yaptıklarını” söyleyen kişileri elememişler fakat 150 kişiden sadece 4 tanesi böyle söylemiş.

Katılımcılar iki hafta boyunca takip edilmiş. Gıda alımları, çift işaretli su yöntemi şeklinde adlandırılan izotop tabanlı bir yöntemle ölçülmüş. Bu yöntemde, vücuttaki suyun hidrojen ve oksijen dönüşüm oranı arasındaki farklılığa dayalı olarak harcanan enerji karbondioksit üretiminin fonksiyonu şeklinde değerlendiriliyor. Deneklerin fiziksel faaliyeti, ivmeölçere dayalı bir hareket tespit cihazıyla ölçülmüş.

Bilim insanları, normal VKE’leri olan bir kontrol grubuyla karşılaştırıldığında sağlıklı zayıf insanların %12 oranında daha düşük besin tükettiğini keşfetmiş. Bu kişilerin fiziksel faaliyet seviyesi de %23 daha düşükmüş. Bu bireylerde ayrıca dinlenme halindeki enerji tüketimi ve tiroit faaliyetinin daha fazla olmasının yanında, dinlenme halindeki metabolik hız da daha yüksekmiş.

Pekin Teknoloji ve İşletme Üniversitesinde çalışan birinci yazar Sumei Hu, “Bu çok zayıf kişilerde düşük aktivite seviyesi olsa da, kolesterol ve tansiyonun da içinde bulunduğu kalp sağlığı işaretleri çok iyiydi” diyor. “Bu durum, aşağı yönlü sonuçlar söz konusu olduğunda vücuttaki düşük yağın fiziksel aktiviteden baskın çıkabileceğini akla getiriyor.”

Bilim insanları araştırmada bazı kısıtlamalar olduğunu kabul ediyor. Bunlar arasında, bilim insanları gıda alımını ölçmüş olsa bile katılımcıların aslında ne yediklerini veya tokluk ya da doygunluk hislerini ölçmemiş olması da bulunuyor.

Kaynak: Cell Press. Çeviren: Ozan Zaloğlu.