Evrendeki İlk Yapılar

Yapılan canlandırmanın sonuçları, evrenin en erken dönemindeki genişleme aşamasından çok kısa süre sonra küçük ve son derece yoğun yapıların büyümesini gösteriyor. Gösterilen alan, canlandırmanın ilk ve son aşamaları arasında (sırasıyla üst sol ve sağ taraf) genişleyerek başlangıçtaki hacminin on milyon katına çıkmış. Fakat yine de, bir protonun iç kısmından pek çok kat daha ufak. Alt sol tarafta bulunan genişlemiş kümenin, yaklaşık 20 kg'lık bir kütleye sahip olduğu düşünülüyor. Fotoğraf: Jens Niemeyer/Göttingen Üniversitesi

Evrenin ilk anları doğrudan gözlemlenemese bile, matematiksel açıdan yeniden oluşturulabilir. Göttingen ve Auckland Üniversiteleri’nde çalışan fizikçiler, karmaşık bilgisayar simülasyonlarının kabiliyetini önemli oranda geliştirerek bu erken dönemi tasvir etmişler. Araştırmacılar, Büyük Patlama’dan sonra geçen ilk bir saniyenin trilyonda birinde karmaşık bir yapı ağının oluşabileceğini keşfetmişler. Bu cisimlerin davranışı, galaksilerin günümüz evrenindeki dağılımına benziyor. Fakat günümüzün aksine, bu ilkel yapılar mikroskobik derecede ufakmış. Sadece birkaç gram kütle bulunan bu tipik yığınlar, günümüzdeki temel parçacıklardan çok daha küçük hacimlere sığıyormuş. Çalışmanın sonuçları Physical Review D bülteninde yayımlandı.

Araştırmacılar, kendi kütleçekimleriyle bir arada duran yüksek yoğunluklu bölgelerin gelişimini gözlemlemiş. Göttingen Üniversitesi’nde Astrofizik Evrenbilim Grubu başkanı Profesör Jens Niemeyer, “Canlandırmamızın temsil ettiği bu fiziksel uzay, tek bir protona milyonlarca kez sığar” diyor. “Muhtemelen bu, şimdiye dek evrenin en küçük bölümü üzerinde yürütülen en büyük canlandırma.” Yapılan canlandırmalar, evrenin en başındaki bu kalıntılara ait niteliklerinin daha hassas şekilde hesaplanmasını mümkün kılıyor.

Göttingen Üniversitesi. Ç: O.