Evrim Tahmin Edilebilir mi?

Çizim: Graphics RF/Vecteezy

Bilim insanları, evrimin de içerisinde bulunduğu biyolojik en uygunluk kuramlarına yönelik tahminlerin test edileceği bir sistem oluşturmuş.

Evrim, canlıları ekolojik nişlerine göre uyumlu hale getirip en uygun biçime sokuyor. Bu süreç, bir canlının nasıl evrimleştiğini tahmin etmede kullanılabilir. Fakat bu gibi tahminler titiz bir şekilde nasıl test edilebilir? Avusturya Bilim ve Teknoloji Enstitüsü’nde profesör Gasper Tkacik’in önderliğinde çalışan Biyofizik ve Hesaplamalı Sinirbilim grubu, şimdi tam da bunu yapacak matematiksel bir sistem meydana getirmiş.

Evrimsel adaptasyon, okyanusların karanlık derinliklerinde nasıl hayatta kalınacağından göz veya kulak gibi karmaşık organların oluşturulmasına kadar; farklı ortamların sunduğu zorluklara zekice çözümler buluyor. Peki bu sonuçları matematiksel olarak tahmin edebilir miyiz?

Tkacik’in araştırma grubunu yönlendiren kilit soru da bu olmuş. Biyoloji, fizik ve matematiğin kesişim noktasında çalışan araştırmacılar, kuramsal kavramları karmaşık biyolojik sistemlere uygulamış. Tkacik’in deyişiyle: “Biz sadece, bazen biyolojik sistemlerdeki değişimleri tahmin etmenin mümkün olduğunu göstermek istiyoruz; evrim gibi karmaşık canavarlar söz konusu olduğunda bile…”

Avusturya Bilim ve Teknoloji Enstitüsü. Ç: O.