Ford CEO James Hackett says transportation grids will mutate around what cars need. Picture / AP

Ford CEO’su Kentlere Sürücüsüz Otomobillere Hazırlanın Çağrısı Yaptı

Ford CEO’su James Hackett, ulaşım şebekelerinin araçların ihtiyaçları doğrultusunda sürekli değişime uğrayacaklarını belirtiyor. Fotoğraf: AP

Ford; sürücüsüz otomobillerin yükselişine, taksi uygulamalarına ve artan kent nüfusuna ayak uydurulması ve bu doğrultuda büyük şehirlerin dönüşümden geçirilmesi için bir çağrı yaptı. Aksi takdirde, kent merkezlerinin gelişmenin önünde büyük bir engel oluşturacağını belirtti.

Amerikalı araba üreticisinin idari yetkilisi, Jim Hackett, şehirlerin bu hızla büyümeye devam etmesi halinde, ”aşırı hava kirliliği ve felç edici trafik yoğunluğu” meydana gelebileceği konusunda uyarıda bulundu.

”Taksi çağırma uygulamalarında ve teslimat hizmetlerinde meydana gelen artış, eğer ulaşım otoriteleri hemen önlem almazlarsa, kaçınılmaz olarak trafiğin artmasına yol açacaktır”, dedi ve ”şehirlerin arabalarla dolması özel yaşamları tehdit edecek boyutlara gelecektir,” diye de ekledi.

Hackett, geçen yıl Ford’un başına geçti ve amacı şirketin yıllardır düşmekte olan hisse senetlerini yeniden artışa geçirmekti. Ford’un, ana rekabet alanları olan sürücüsüz ve elektrikli taşıtlarda rakiplerinin gerisine düşmesinden korkuluyordu.

Ford, geçtiğimiz günlerde, trafiğin kontrolünü sağlamak amacıyla, bağlı araba filolarının kablosuz olarak toplu taşıma, bisikletliler ve mevcut alt yapılarla (trafik ışıkları, otoparklar gibi) iletişim kurmasına imkan verecek çevrim içi bir hizmet sunmaya başlayacağını duyurdu. Ford’a ait olan, ”mobilite bulutu” özelliği, farklı şirket ve devlet kurumlarının paylaşılan bir kontrol merkezine bağlanmasına imkan veriyor, Ford bu sayede şehirlerin daha düzgün işleyeceğini iddia ediyor.

Şirket ayrıca, bir ABD şehrinde, sürücüsüz otomobillerin kullanılacağı bir teslimat hizmetinin test edilmesinin planlandığını açıkladı. Kurye uygulaması olan Postmates ile bağlantılı olarak çalışacak. Ford, 2021 yılında piyasaya tam sürücüsüz bir otomobil çıkarmayı hedefliyor. Ford, araba satmanın ötesinde, şirkete ait araç filoları ile talebe yönelik hizmetler sunacak şekilde genişlemeyi planlıyor.

Ford’un, CES Uluslararası’nda sergilediği sürücüsüz teslimat taşıtı.  Fotoğraf: AP

Hackett yönetimindeki Ford, Tesla gibi üst sıralardaki yıldızların karşısına çıkarabileceği fırsatları kolluyor. Tesla, elektrikli motor teknolojisi ve Uber’de (analistlerin dediğine göre ileride araba alan insanların sayısını düşürecek) oldukça önde görünüyor.

Geçtiğimiz yıl, Tesla’nın piyasa değeri Ford’unkini aştı, halbuki otomobil satışları rakibinin sadece yüzde 1’i kadardı, ama yatırımcılar açısından 114 yıllık şirketin geriye düşmesinin bir ibaresi olarak algılandı.

Önceden Ford’un akıllı ve sürücüsüz otomobil bölümünü yöneten Hackett, hisse senetlerindeki düşüşü durdurdu, maliyetleri azalttı ve birbirleriyle bağlantılı taşıtlar gibi alanlarda ilerlemeler kaydetmeye yöneldi.

CES’te (Tüketici Elektronikleri Sergisi; teknoloji endüstrisinin en büyük ticari sergisi) konuşan Hackett, bisikletlilerle paylaşılan şehir içi yollarıyla, yol kenarlarındaki park yerleri yerine bunlara eşlik eden geniş kaldırımlarıyla ve yollarında sürücüsüz otomobillerin trafik akışlarını geliştirmek üzere yönlendirilmiş olduğu bir şehir resmi çizdi.

”Şehrin ulaşım ağı arabaların ihtiyaçları doğrultusunda dönüşüm geçirecektir,” dedi.

CES Uluslararası’nda, Jenny Fouracre, Ford’un sürücüsüz teslimat taşıtına pizza kutuları koyuyor. Fotoğraf: AP

Araba üreten bir şirketin patronuna yakışmayan bir yorum yaparak, geçtiğimiz yüzyılda otomobillerin baskınlığının arttığını, bunun bir maliyeti bulunduğunu söyledi ve artan araba mülkiyetinin bazı şehir ve kasabalardaki toplum hayatını aşındırmış olduğunu belirtti.

”Toplumsal merkezler araba park yerleri tarafından işgal edildi. Fast-food merkezleri aile yemekleri ve restoranların yerini aldı. Teknoloji paylaşmış bulunduğumuz aidiyet duygularımıza mal oldu.”

Pek çok şehirde otoriteler, artan sıkışıklıkla başa çıkmak için çabalıyorlar, trafik sıkışıklığının sorumlusu olarak artan çevrim içi alış verişlere ait teslimat kamyonları ve Uber gibi taksi çağırma uygulamaları suçlanıyor.

2050 yılında şehir içi trafiğin üç katına çıkacağı tahmin ediliyor ve tahminen dünya nüfusunun üçte ikisi şehirlerde yaşayacak, ABD’ye göre bugünkü rakam yüzde 54.

Araba imalatçılarının ana parça tedarikçilerinden biri olan Bosch, araba gruplarının bir yandan giderken bir yandan da boş park yerleri araştırabildikleri sensörler test ediyor. Böylece sürücüler daha kolay boş yer bulabilecekler. CES’te teknolojiyi bu yıl ABD’de denemeyi planladıklarını açıkladılar, şu anda araba imalatçılarıyla gerekli anlaşmaları yapma arayışındalar.

-Daily Telegraph UK

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir