Galaksimizin Merkezinde Garip Bir Parlama Var

NASA/DOE/Fermi LAT Ortaklığı

Samanyolu galaksisinin merkezi parlıyor. Çok enerjik bir bölge olan bu yerde, büyük bir kara delik var. Fakat bildiğimiz bütün faaliyetlerin ötesinde, yüksek enerjili, ilave bir gama ışını parlaması daha var ve henüz açıklanmış değil.

Bu parlama, Galaktik Merkez GeV Fazlalığı (GCE) şeklinde adlandırılıyor ve gökbilimciler yıllardır ne olduğunu çözmeye çalışıyor. Yoğun şekilde tartışılan açıklamalardan birine göre bu parlama, kuramsal açıdan karanlık maddenin yok olmasıyla çıkmış olabilir. Fakat yeni araştırma, bu görüşün tabutuna bir çivi çakıyor.

Galaksi merkezindeki galaktik tümseği ve diğer gama ışını yayılımlarını canlandırmada yaşanan yeni gelişmelerin yer aldığı bir dizi detaylı modelde; gökbilimcilerden oluşan bir araştırma takımı, parlamanın karanlık maddenin yok oluşundan kaynaklanmadığını ileri sürüyor.

Takımın söylediğine göre bulgular, karanlık maddenin gizlendiği alanı daraltıyor ve maddenin özelliklerine, gelecekteki araştırmalara yardımcı olabilecek güçlü sınırlamalar getiriyor.

Irvine Üniversitesi’nde çalışan astrofizikçi Kevork Abazacıyan, “Parçacık fizikçileri arasında karanlık madde adaylarının en önde geleni, yaklaşık 40 yıldır termal, zayıf etkileşimli ve zayıf ölçekli bir parçacıktı” diyor.

“Bu sonuç ilk defa, söz konusu adayı çok yüksek kütleli parçacıklara kadar eliyor.”

GCE ilk olarak, Fermi Gama-ışını Uzay Teleskobu bölgeyi taramaya başladığında, on yıldan uzun bir süre önce fark edilmiş. Gama ışınları, evrendeki en yüksek enerjili elektromanyetik dalgalar ve milisaniye atarcalar, nötron yıldızları, çarpışan nötron yıldızları, kara delikler ile süpernovalar yoluyla oluşuyorlar.

Fakat iş Fermi’nin gözlemlerini analiz etmeye geldiğinde; bilinen bütün gama ışını kaynakları çıkarıldıktan sonra, Samanyolu’nun merkezinde açıklanamayan bir gama ışını parlaması kalıyor.

Michelle Starr/ScienceAlert. Ç: O.