Gelecek 1610’da mı Başladı?

Zaman insanoğlu için çok değerli. Dakikalık haber alırmışçasına teknolojik gelişmeler yaşıyoruz. İş zamansal sınırlara geldiğinde ise bilim insanları anlamakta zorlanıyor. İnsanlarının Dünyayı etkilediği hakkında bir kuşkumuz yok, fakat jeologların bir problemi var. Yeni bir jeolojik periyodu ilan etmelerine yardımcı bir olay yakın zamanlarda yaşandı mı? Nature’da yayınlanan bir çalışma, Antroposen çağının 1610 yılında başladığını öne sürüyor.

Bazıları yeni çağa Antroposen, ya da “insan çağı” diyor. Fakat bunu nasıl diyebiliriz? Jeologlar genelde çağa değişimlerine kaya kayıtlarında buldukları yeniliklere göre karar veriyorlar, dinozorları yok eden göktaşı, volkanik patlamalar ve ya kitlesel yok oluşları yansıtan kayıtlar gibi. Bizler şu anda son buzul çağından sonrasını kapsayan Holosen çağının içerisindeyiz.

Yayınlanan makalenin yazarları Eski-Yeni Dünya Çarpışmasından (Avrupalıların Amerikayı keşfetmesinden) bu yana çevresel değişimlerin yeterli sayıda olduğunu düşünüyor. Bunu da globalleşmenin bir etkisi olarak sunuyor. Ayrıca 1610 yılının bir diğer seçilme sebebi ise buzul çekirdeklerinde bulunan en düşük karbondioksit seviyesinin o yıl ölçülmüş olması.

Ama 1610 yılına çok dişli rakipler de var. Bunlardan en güçlüsü ise Sanayi Devrimi’nin başladığı 1800 yılı. Fakat kayaç çalışmaları insanların gezegeni kirletmeye çok daha önce başladığını gösteriyor. Bir diğer önderi ise 1964 yılı. Bu yıl önemi ise nükleer denemelerin bıraktığı jeolojik izlerin tavan yaptığı yıl olması. Asıl karar ise, araştırmaların tamamlanmasından sonra verilecek, yani önümüzdeki yıl.