Genler, Egzersizden Alınan Sonuçta Büyük Rol Oynuyor

Anna Shvets/Pexels

Yapılan yeni bir araştırmada, vücutlarımızın egzersize yanıt verme biçiminde genlerin önemli bir rol oynadığı belirlenmiş. Araştırmacılar ayrıca, farklı türdeki fiziksel faaliyetlerin sonuçlarını etkileyen bir dizi gen tespit etmiş.

Anglia Ruskin Üniversitesi Cambridge Spor & Egzersiz Bilimleri Merkezindeki uzmanların öncülük ettiği ve PLOS ONE bülteninde yayımlanan araştırmada, belli bir egzersizi takip eden insanların performans sonuçlarında görülen farklılığın %72’ye kadarının genetik farklılıklardan kaynaklanabileceği bulunmuş.

Bilim insanları, genlerimizin üç önemli fiziksel egzersiz türünü nasıl etkileyebildiğini belirlemek üzere yaşları 18-55 arasında değişen (daha önce egzersiz eğitimine katılmayan) 3.012 yetişkinin sonuçlarını analiz etmiş.

Kas gücü, kalp damar sağlığı ve anaerobik kuvvet, bir bireyin formunu, sağlığını ve yaşam kalitesini şekillendiren önemli unsurlar. Deneye katılan herkes, egzersiz eğitiminin ardından gelişme göstermiş fakat bu gelişimler, tamamen aynı egzersiz eğitimi gerçekleştirilirken bile çeşitli derecelerde olmuş.

24 ayrı çalışmanın verisini bir araya getiren araştırmacıların keşfettiğine göre genetik farklılıklar, kas gücünü geliştirmeye yönelik tasarlanmış özdeş egzersizleri takip eden kişilerin sonuçlarında görülen %72’lik değişkenlikten sorumlu.

Genetik farklılıklar, bunun yanısıra kalp damar sağlığı egzersizlerini takiben görülen ve V̇O2max testiyle ölçülen farklılıkların %44’ünden, anaerobik kuvvetin geliştirilmesine dönük egzersizleri takiben ölçüden sonuçlarda ise farklılığın %10’undan sorumlu (anaerobik kuvvet, hareket ve çeviklikte anahtar öneme sahip). Geri kalan değişkenlikler ise besin, beslenme, iyileşme ve yaralanma gibi diğer etmenlerin etkisi altında.

Kaynak: Anglia Ruskin Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.