Gerekli Amino Asitlerden Oluşan Bir Beslenme Düzeni, Demansı Uzak Tutabilir

Bir beyin taraması. Fotoğraf: sudok1/iStock

Alzheimer hastalığının da içinde bulunduğu çeşitli bozukluklar, bilişsel işlevlerin olağanüstü derecede kaybolmasını kapsayan bir durum olan demansa sebep oluyor. Dünya Sağlık Örgütünün tahminlerine göre dünya çapında her yıl 10 milyon kişide demans gelişiyor. Bu sayılar, söz konusu sağlık durumunun yüksek psikolojik ve sosyal etkisini gösteriyor. Demans genelde yaşlı insanları etkiliyor. Şimdiye kadar bu hastalığı önlemede pek basit ve etkili stratejiler bulunamamış.

Geçenlerde Science Advances bülteninde yayımlanan bir çalışmada ise Japon araştırmacılar, düşük proteinli bir beslenme düzeninin Alzheimer hastalığının farelerdeki örneklerinde beynin bozulumunu hızlandırabileceğini göstermişler. Daha önemlisi yedi belirli amino asit barındıran Amino LP7 takviyesinin, bu hayvanlarda beyin bozulumunu ve demansı yavaşlatabileceği bulunmuş. Araştırmacıların çalışması, Amino LP7’nin bilişsel işlevi geliştirmedeki etkisini gösteren önceki çalışmalara dayanıyor.

Makalenin baş yazarlarından biri olan ve Japonya Ulusal Kuantum Bilimleri & Teknolojisi Enstitüsünde çalışan Dr. Makoto Higuçi, şöyle açıklıyor: “Yaşlı bireylerdeki düşük proteinli beslenme düzenleri, beyin işlevinin yeterli şekilde sürdürülememesiyle bağlantılı. Amino asitler ise proteinlerin yapı taşları. Bu yüzden biz de, gerekli amino asit takviyelerinin yaşlı insanların beyinlerini demanstan koruyup korumayabileceğini ve eğer koruyorsa, bu koruyucu etkiye hangi işleyişlerin katkı yaptığını anlamak istedik.”

Araştırmacılar ayrıca Amino LP7’nin, beyindeki iltihaplanmayı azalttığını ve önemli bir iltihaplanma başlatıcı olan kinüreninin beyne girmesini önleyerek, iltihabi bağışıklık hücrelerinin nöronlara saldırmasını engellediğini gözlemlemişler. Araştırmacılar bunun yanısıra Amino LP7’nin nöron ölümünü azaltıp nöronlar arasındaki bağlantıyı geliştirerek, beynin işlevini iyileştirdiğini bulmuşlar.

Kaynak: Japonya Ulusal Kuantum Bilimleri & Teknolojisi Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.