Göç ve Tüy Dökümü, Kuşların Renklerini Etkiliyor

Michigan Teknoloji Üniversitesi

Yazın ve sonbaharın son dönemlerinde milyonlarca kuş, genelde gece vakti tepemizden uçuyor ve kışı geçirecekleri yerlere doğru kanat çırpıyorlar.

Bu yolculuk öncesinde, pek çok kuşun parlak tüyleri dökülüyor ve yerlerini daha sönük bir renk paleti alıyor. Bu tüy dökümünü izleyen araştırmacılar, pek çok kuşun her yıl iki kez gerçekleştirdiği göçler ile tüy rengindeki bu değişimler arasındaki bağlantıyı merak etmişler. Tüy dökümü; hem uçuş için gerekli olan aşınmış kanatları değiştiriyor, hem de kuşların eş bulup üremesini etkileyen tüy değişimleri için bir hızlandırıcı niteliği taşıyor.

Michigan Teknoloji Üniversitesi Orman Kaynakları ve Çevre Bilimi Fakültesi’nde yardımcı profesör ve Biyoçeşitlilik Girişimi’nin kurucularından biri olan Jared Wolfe, şöyle söylüyor: “Doğa severler ve kuş gözlemcileri olarak çok şanslıyız çünkü burada mavi renklerde, yeşil renklerde, kırmızı ve sarı renklerde birçok çalı bülbülü türü var. Bu parlak renkli kuşlar buraya göç edip yuva yapıyor ve ardından kışı geçirmek üzere ayrılıyorlar. Herkes renklere çok odaklanmış durumda fakat renklerin değişim mekanizması, tüylerin değişimi olan tüy dökme süreci.”

Göç uzaklıkları değişse de, pek çok tür her sene binlerce kilometre uçuyor ve gezegen eğikleşerek kışa yaklaşıp uzaklaştıkça, yazı kovalıyor. Bu uzun yolculuklarda, tüyler aşınma eğilimi gösteriyor. Ecology and Evolution bülteninde yayımlanan araştırmada Wolfe ve diğer eş yazarlar, katedilen masefelerdeki değişimleri, belli bir türde görülen tüy dökme boyutuyla karşılaştırmış. “Daha uzağa giden kuşlar, daha fazla tüy değiştiriyor” diyor Wolfe.

“Güneş ve sert çevre koşulları, tüylerin aşınmasının temel sebebi” diyor. “Yaz mevsiminde, kuzeydeki enlemlerde hava bütün gün güneşli oluyor. Kuşlar Güneş’i takip edip güneye hareket ettikçe, kendilerini yıl boyunca güneşe en fazla şekilde maruz bırakıyorlar.”

Göç etmeden önce tüylerini değiştiren kuşların renkleri de değişiyor ve daha canlı hale geliyor. Bu tüyler, kuşlara eş bulmalarında yardımcı oluyor.

Kelley Christensen/Michigan Teknoloji Üniversitesi. Ç: O.