Google’ın Doodle’ı, Türk Kadın Astrofizikçi Dilhan Eryurt’u Kutluyor

20 Temmuz 2020 için yapılan bu doodle, Türk astrofizikçi Dilhan Eryurt'un bıraktığı mirası kutluyor. Google

Google’ın Doodle programı, Türk astrofizikçi Dilhan Eryurt’un bilimsel mirasını dünya çapında anarak, Apollo 11’in Ay’a inişinin 51. yıl dönümünü kutluyor. Türkçe’de kalem ile karalama, çiziktirme anlamına gelen doodle; Google’ın önemli gün ve olayları kutlamak amacıyla logosunu değiştirdiği bir özellik.

Bir grup astrofizikçi tarafından derlenen kısa bir biyografiye göre 1926-2012 yılları arasında yaşayan Eryurt, öğrenimini Türkiye’de tamamlamış ve çeşitli kurumların yanısıra NASA’nın Goddard Uzay Uçuş Merkezi’nde çalışmıştı.

Eryurt, yaptığı araştırmalarda yıldızların astrofiziğine; özellikle de Güneş’imiz gibi ana sekans yıldızlara odaklanmıştı. Yayınlarının bazılarını buradan okuyabilirsiniz.

Google’ın bu Doodle’ında Eryurt, yıldızlarla dolu bir gökyüzüne bakarken gösteriliyor. Gökyüzünde, Ay ile beraber bir Saturn V roketi de görülüyor. Bunlar, Eryurt’un Apollo programı sırasında NASA’da geçirdiği zamana yapılan bir gönderme niteliğinde.

Türkiye’deki gökbilim tarihini anlatan bir makaleye göre Eryurt ayrıca, 1970’lerin sonunda Türk hükümetini ulusal bir gözlemevi kurmaya teşvik eden bir grup bilim insanı arasındaydı.

1991’de başlayan bu projede ilk gözlemler 1997 yılında yapılmıştı.

Meghan Bartels/Space. Ç: O.