Güneş Işığının Aniden Kaybolması, Geçmişte Dünya’yı Kar Topuna Çevirmiş Olabilir

NASA

Bütün buzul çağları aynı derecede sert olmamış. Bilinen en olağanüstü buzullaşma olaylarında, buzlar Dünya’nın kutup bölgelerinden çıkıp alt enlemlere doğru uzanmış ve gezegenin çehresini kelimenin tam anlamıyla yeniden şekillendirmiş.

Böylesi efsanevi dönüşümlerin kanıtları, jeolojik kayıtlarda bulunabiliyor. Bu kanıtların en yenisi de, Kriyojenik dönem sırasında oluşan tüyler ürpertici buzullaşmalarda görülüyor. Bilim insanları, bu uç noktadaki soğuma olaylarının muhtemelen küresel boyut ve sonuçlar barındırdığını düşünüyor. Bu doğa olayı, ‘Kar Topu Dünya‘ şeklinde adlandırılıyor.

Fakat gezegenimizin büyük bölümünün (belki de tamamının) buz ve kardan oluşan donmuş bir küreyle kaplandığı böylesi yıkıcı ve sert soğukları ne meydana getirmiş olabilir? Kesin tetikleyiciler hâlâ bilinmese de, araştırmacılar şimdi böylesi bir olayın nasıl yaşanabileceğine yönelik yeni bir kuramsal açıklama ortaya sürüyorlar.

MIT’de gezegen bilimi araştırmacısı olan Constantin Arnscheidt, şöyle söylüyor: “Bu küresel buzlanmalara sebep olan şeyler konusunda bir sürü fikir ortaya atılıyor fakat bunların hepsi, aslında Dünya’ya gelen Güneş ışınımındaki bir çeşit saklı değişimle özetleniyor”

“Fakat genelde, bu konunun üzerinde bir eşiğin geçilmesi bağlamında çalışma yapılmış.”

Diğer bir ifadeyle Kar Topu Dünya’nın nasıl oluşabileceğini konu alan geleneksel açıklamada, gezegen yüzeyine gelen Güneş ışığı miktarının felaketvari bir olayla azalması ve bunun sonucunda Dünya’nın soğuyarak tamamen donması yer alıyor. Araştırmacıların dün yayımlanan yeni çalışmasındaki modele göre ise Dünya’ya gelen Güneş ışığı yeterince uzun süre ve hızlı biçimde azalırsa, böyle bir buzullaşma olayı meydana gelebilir. Dünya’ya ulaşan Güneş ışığının sadece 10.000 yıl boyunca yüzde 2 düşmesi, böyle bir olayı tetikleyebilir.

Peter Dockrill/ScienceAlert. Ç: O.