Günümüzdeki Bütün Yılanlar, Asteroitten Kurtulan Birkaç Yılandan Evrimleşmiş

Fotoğraf: Tyler B/Unsplash

Evrimsel bakımdan her şey göz açıp kapayıncaya kadar gerçekleşmiş. 66 milyon yıl önce Dünya’nın atmosferine yanarak giren dev bir asteroit, uçmayan dinozorları yok etmiş. Hayatta kalanlar ise (memeliler, kurbağalar, sürüngeler ve dahası) yayılmış, çeşitlenmiş ve günümüzde bildiğimiz türlerin büyük bir kısmına dönüşmüş.

Fakat yeni araştırmada, Kretase-Paleojen (K-Pg) kitlesel yok oluş olayı şeklinde adlandırılan bu zamanda yılanların ne yaptığına odaklanılıyor. Şimdiyse asteroitten kurtulan yalnızca bir avuç yılanın, günümüzdeki kıvrımlı türlerin tamamına evrimleştiği görünüyor.

Çalışmayı Bath Üniversitesinde yürüten birinci yazar ve filogenetikçi Catherine Klein şöyle aktarıyor: “Bu olağanüstü bir durum çünkü diğer pek çok hayvanı ortadan kaldıran bir yok oluştan kurtulmakla kalmamış, ayrıca birkaç milyon yıl içinde değişerek doğal yaşam alanlarını yeni biçimlerde kullanmışlar.”

Kitlesel yok oluştan kaç pullu hayvanın (kertenkele ve yılan gibi sürüngenler) etkilendiği konusunda, bilimsel açıdan bir miktar mekik dokuma yaşanmış.

İlk olarak, bu canlıların asgari kayıplar yaşadığı düşünülmüş. Fakat özellikle Kuzey Amerika’da, K-Pg sınırında pullu hayvanların yüksek oranda yok olduğuna yönelik bulgulara ulaşılmış.

Fakat genetik veriler ile farklı zaman dönemlerindeki fosillerin örneklenmesini kapsayan farklı modelleme yaklaşımlarının birleştirilmesi, çağdaş yılanların şimdiye kadar olan zaman dönemindeki kapsamlı görüntüsünü sunmuş.

Çalışma Nature Communications bülteninde yayımlandı.

Yazar: Jacinta Bowler/ScienceAlert. Çeviren: Ozan Zaloğlu.