Güvercinler Liderleri Yanlış Karar Verse De Doğru Yolu Bulabiliyor

CNJ4X5 Feral Pigeon (Columba livia) four adults, walking beside city centre fountain, Sheffield, South Yorkshire, England, december
Yeni bulgular güvercinlerin körü körüne takip etmediklerini gösteriyor.

Hızlı olmak güvercinlerin dünyasında önde gelen bir yetenek. En akıllı olan değil de en hızlı olan sürünün lideri olur. Fakat Royal Society dergisinin biyoloji bölümünde yayımlanan yeni bir çalışma, lider güvercin yanlış yolda olduğunda sürünün bu durumu başarıyla çözebilecek potansiyele sahip olduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar, navigasyonel bulgularını karıştıran güvercinlerin “hareketli saat” uygulamasını kullandıklarını buldu. Bu olay aslında bir nevi jet-lag olarak açıklanıyor. Eve giden güvercinler karanlık bir odada tutuluyor ve yapay aydınlatmadan gelen doğal güneş ışığı faz dışı aralıklarla açılıp kapatılıyor. Kuşlar serbest bırakıldığında gitmelerini istediğimiz yöne yönelmiş oluyor.

Her kuşun hareketli saat uygulamasını kullandığı bir sürünün beş kuşunun her birine (sürü lideri hariç) sekiz GPS cihazı takılıyor. Bütün sürü eve doğru giden yoldan sapma eğilimiyle karşı karşıya kalıyor ve lider kuş yanlış yönde gitmeye başlıyor. Sadece lider kuşun kafası karıştığında bile sürünün geri kalanı verilen yanlış karara rağmen doğru rotayı bulup oradan gidiyor. Sürünün geri kalanı neler olduğunu anladığında lider kuş takipçilerini kaybediyor ve liderlikten düşüyor.

Phys.org başyazarı Isobel Watts “Liderden gelen yanlış bilgi belirsiz olsa bile sürü doğru yolu kesin bir yöntemle bulabiliyor. Her şeye rağmen, yanlış bilgi veren her sürü liderinin yeteneğinden şüphe etmenin haksızlık olabileceğini düşünmeliyiz ve sürüdeki kuşların diğer arkadaşlarının ne yaptığına daha çok dikkat etmesi veya sürü üyelerinin liderlerinin zayıf noktalarını tanıyıp ona göre kendilerini kontrol almaları gerekiyor.” diyor.

Çeviren: Firdevs Şahin