KC-135 Stratotanker B-2 Spirit’e yakıt ikmali yapıyor.
KC-135 hayalet uçak olmamasına karşın, B-2 kesinlikle hayalet bir uçaktır. Gelecekte hava yakıt ikmal uçağı, B-2 Spirit gibi tam bir hayalet uçak olabilir mi?
Bir uçağın menzili, öncelikle taşıyabildiği yakıt miktarı ile sınırlıdır.Havada yakıt ikmali (gökyüzünün ortasında bir uçağa yakıt ikmali yapma ,hem sıradan hem de oldukça güç bir eylemdir ) bir yerdeki vurulacak hedeflerin uçakların ulaşabileceği menzil mesafesinin dışında kaldığından normalde bir yakıt tankıyla gidebilecekleri mesafeden daha fazla uzağa uçabilmelerini sağlıyor. Büyük bir sorun var: şu an için yakıt ikmali en iyi şekilde bir müttefik hava sahasında gerçekleşebilir çünkü ikmal yapılan aracın etrafında uçan uçak ve tankerler cazip birer hadef haline gelmektedirler. Durumun böyle olmadığını var sayalım. Bunun yerine, ikmal tankerlerinin kendilerinin de yakıt ikmali yaptıkları uçaklar gibi görünmez olduğunu düşünürsek ne olur?
Writing for FlightGlobal için yazan Leigh Giangreco bildiriyor:
Hava Kuvvetleri bu yıl KC-Z tanker uçaklarının neye benzeyecekleri konusunda çalışmalara başlıyacak ve çalışmalar bittikten bir yıl sonra yatırım fırsatları arayacak. USAF tanker uçaklarının savma, görünmezlik veya girişe kapalı bölgelere sızma gibi kapasitelerinin olup olmayacağını değerlendiriyor. [USAF Gen. Carlton] Everhart, F-35’in girişe kapalı bölgelerde bulunacağı için, düşük gözlemleneblir bir tanker uçağının savaş uçağını izlemesi gerektiğni belirtti.. ‘ Daha önce hiç görmedğimiz bir platforma ihtiyacımız olacak.’, dedi. ‘ Karma ya da melez(hibrit)kanat , yerden yükselebilen bir gövde ve düşük gözlenebilirlik kapasitesine sahip olmalı.
Evet, bu doğru: Hava Kuvvetleri hayalet tanker olasılığını keşfediyor. Bu tür bir uçağın sağladığı fayda, tehlikeli bölgelerdeki ya da görünmezlik özelliği bulunmayan uçakların ulaşamadığı yerlerdeki diğer hayalet hava taşıtlarına yakıt ikmali sağlıyabilmesi.
Hayalet hava taşıtlarının önemli eksikliği, eşsiz gövde tasarımındaki kısıtlamalar. Bu kısıtlamalar alacakları şekli vermek için kullanılan malzemeden ve tasrım zorluklarından kaynaklanmaktadır. Bunlarla bir de modern ihtiyaçlar ve tedarik süreçleri birleştiğinde, kaçınılmaz olarak maliyetin doldukça yükse olacağı anlamına gelmektedir. Hayalet tankerlerin F-35’te olduğu gibi aynı gelişme tuzaklarına rast gelmesi ya da B-21’de olduğu gibi derin gizlilik kakmanlarını barındırıyor olmsını düşünmek hiç de zor olmayacaktır.Hava Kuvetleri’nin 1700 hayaletsavaş uçağı ve 200 kadar hayalet bombardıman uçağı alma çabası, hayalet tankerlerin bir rüya olarak kalmasıyla sonuçlanabilir.
Çeviren: Deniz Tuna