Homeopati İneklerde de İşe Yaramıyor

Şunu bir açıklığa kavuşturalım; bilimsel kanıtların çoğuna göre homeopati* işe yaramıyor. İnsanlarda homeopati kullanımı ise uzun bir süredir şarlatanlık olarak değerlendiriliyor. Amerikan İlaç ve Gıda Dairesi’ne (FDA) göre homeopatinin etkili olduğunu gösteren herhangi bir bilimsel kanıt ortaya konulmuş değil. Dünya Sağlık Örgütü hastalıkların tedavisinde homeopati kullanılmaması konusunda uyarılarda bulunuyor. Avustralya Ulusal Sağlık ve Tıbbi Araştırma Konseyi aynı şekilde homeopatinin işe yaradığı konusunda hiçbir kanıtın olmadığını söylüyor.

Ama organik tarım yapan çiftçiler hala kendi besi hayvanları üzerinde homeopatik ilaçları kullanmaya devam ediyor.
En son yapılan bir araştırma ise çiftçilerin fikirlerini değiştirmeleri konusunda işe yaramayacak gibi. Alman araştırmacıların yayımladığı, homeopatiler üzerine yapılmış geniş bir çalışmada çiftlik hayvanları üzerinde homeopati kullanımını destekleyen herhangi bir kanıt bulunamadı. 1981’den 2014 yılına kadar yapılmış 52 klinik deneyi inceleyen araştırmacılar tam bir karmaşa ile karşılaştı. 28 deney homeopatiyi desteklerken, 22 deney homeopatinin hiçbir etkisi olmadığını ortaya koymuştu. Homeopati lehine sonuçlanan 28 deneyin pek çoğunda ise deneyin sonucuna etki edecek şekilde deney tasarımlarında problemler olduğu tespit edildi.

Homeopatinin ne olduğuna gelirsek; temeli bir ilaçtaki etken maddeyi geride hiçbir etkisi kalmayana kadar seyreltip kullanmaya dayanıyor. Hayvanlarda homeopati kullanımının ne kadar zararlı olabileceğini göstermek oldukça kolay. Avrupa Birliği yönergelerden birinden sonuç olarak homeopatinin kullanımına destek sonucu çıkınca Britanya Veteriner Birliği’nin başkanı

“ Hastalık acı verici bir şeydir ve çiftçiler bu acıyı azaltmak ve hayvanlarını rahatlatmak zorundadırlar o yüzden bu düzenleme oldukça problemli. Bu durum ileride hayvanlar açısından çok ciddi sağlık ve refah zararına neden olabilir”

demişti.

Homeopati kullanan çiftçilerin asıl niyetlerini de bilmek gerekiyor. Bilindiği üzere aşırı antibiyotik kullanımı tüm dünya çapında çok ciddi ve büyüyen bir problem. Çiftlikler daha kalabalık hale geldikçe hastalıklar daha kolay yayılmaya başlıyor. Antibiyotikler genellikle tek seçenek olarak burada karşımıza çıkıyor ama yaygın antibiyotik kullanımı dirençli bakterilerin ortaya çıkması için verimli bir ortam hazırlıyor.

Bu nedenle marketlerde artık antibiyotik içermeyen etleri görmeye başladık – çünkü tüketiciler artık antibiyotik kullanımının bir problem olduğunu biliyorlar ve çiftçiler de buna ayak uydurmaya çalışıyorlar. Bu çiftçilerden bazıları ise homeopatiyi tercih ettiler. İspanyol gıda üreticilerinin yaptığı bir araştırmaya göre homeopatiyi kullanan çiftçiler sadece etlerinde antibiyotik kullanmaktan uzak durmaya çalışıyorlar.

Üreticilere göre homeopatik tedaviler, antibiyotiklerin doğal ve sağlıklı bir alternatifi ve kendi yaptıkları çalışmalara göre bunun işe yaradığını düşünüyorlar. Bu da bize, bu yazıda bahsettiğimiz meta-analizin ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Araştırmacılar inceledikleri araştırmaların çoğunda hatırı sayılır miktarda hataya rastladı – çıkar çatışması, çift-kör deney ortamının hazırlanmaması ve örnek büyüklüğünün yeterince geniş olmaması gibi. Araştırmacılar kesin olarak homeopatinin işe yaramadığını söyleyemiyorlarsa da kesin olan şey, işe yaradığı konusunda bir kanıta ulaşılamaması.

*homeopati: Bir hastalığın hastalık belirtilerini sağlıklı bir insanda ortaya çıkarabilecek maddelerin tedavi edilebileceğine inanılan bir alternatif tıp yöntemidir.

Çeviren: Semih Yegen