Homo sapiens ve Neanderthal’in Son Ortak Atası

Teknoloji bilim insanlarına yeni imkanlar sunuyor. Bunlardan birisi de fosil tamamlama algoritmaları. Geçtiğimiz günlerde, Homo sapiens ve Neanderthal’in ortak atasına ait olduğu düşünülen kafatasının üç boyutlu yapısı bir bilgisayar algoritması tarafından oluşturuldu. Böylece Sapiens ve Neanderthal’in ortak atasının ilk üç boyutlu kafatası yapısı görülmüş oldu. – Scince Daily

151218085948_1_540x360

Neanderthal ile ortak bir ataya sahip olduğumuzu biliyoruz ancak evrim ağacında geri doğru gittiğimizde bu türlerin neye benzediklerini tahmin etmek güçleşiyor. Ancak bu konuda da bilgisayarlar yardımımıza yetişti.

Üç boyutlu yapısı oluşturulan model, birçok farklı fosilin göz önüne alınması ile oluşturuldu. Bu fosiller bilim insanlarına oluşturulacak modeli tahmin etme şansı verdi, aynı zamanda bilgisayarlara da. Eldeki tüm örnekler taranarak bilgisayara yüklendi.

Araştırmacılar bu işlemin ardından üç farklı kafatası modeli elde ettiler ve bunları gerçek kafatası yapıları ile karşılaştırdılar. Bu karşılaştırma, bilim insanlarının hangi modelin gerçeğe daha yakın olduğunu anlamasına yardımcı oldu. DNA analizlerine göre en yakın ortak ata 400.000 yıl önce yaşamıştı ancak bilgisayar programı 700.000 yıla işaret ediyordu. Ayrıca son ortak atanın Afrika dolaylarında yükseldiğini söylüyordu program.

Gerçekliği kabul edilen modele göre, ortak atanın yüzü Homo sapiens‘den esintiler taşıyor. Ancak New Yor Üniversitesi’nden araştırmacılar, Neanderthal çocuklarının, ilk yaşlarında bu yüz şekline sahip olduğunu gösterdi. Ayrıca insansılara ait olan sık kaşları da barındıran ortak ata, modern insana evrimleşen dalında bu özelliğini kaybetmiş görünüyor.

Bu araştırmayı yürüten ekibin sonraki amacı ise insan ve şempanzenin son ortak atasının üç boyutlu görüntüsünü oluşturmak.