Hubble Teleskobu’ndan Yeni Bulutsu Görüntüleri

Hubble Uzay Teleskobu, iki çarpıcı gezegenimsi bulutsuyu; Kelebek Bulutsusu ile bir mücevher böceğini andıran diğer bulutsuyu yakalamış. NASA, ESA ve J. Kastner (RIT)

Hubble Uzay Teleskobu’nun çektiği yeni görüntüler, uzayın derinliklerine sıcak gaz rüzgarları fırlatan ve yok olmaya yakın yıldızları ortaya çıkarıyor.

Görüntüler üzerinde çalışan bilim insanları, bir çift yıldızdan güç alan iki olağanüstü bulutsunun (nebula) birleştiğinden şüpheleniyorlar. Bulutsular birleştikçe yıldızlar, daha önce kendilerinden sızan ve etraflarında bulunan gaz ile tozlara şok enerji dalgaları fırlatıyor. Bilim insanları, Hubble’ın araçlarını tam kapsamlı şekilde kullanmış.

New York’taki Rochester Teknoloji Enstitüsü’nde gökbilimsel görüntüleme uzmanı ve yeni çalışmanın baş yazarı olan Joel Kastner, yaptığı açıklamada şöyle söylüyor: “Hubble’ın arşivine baktığımda, Hubble’ın 3 No’lu Geniş Alan Kamerası’yla tam dalgaboyu aralığında çekilen bu nebulaları daha önce kimsenin gözlemlemediğini fark ettim ve ağzım açık kaldı.”

Hubble, çalıştığı 30 yıllık süre boyunca elbette bir sürü bulutsu yakalamıştı. Fakat yeni araştırmanın ardındaki bilim insanlarına göre bu görüntülerin çoğu, büyük oranda optik ve yakın kızılötesi ışığıyla çekilmişti. Yeni görüntüler, Hubble’ın gözlemleyebildiği ışık dalga boylarının menziline yakın morötesi ışığı da dahil ediyor.

“Görüntü sonuçlarını indirirken, kendimi şekerleme dükkanındaki bir çocuk gibi hissediyordum” diyor Kastner. “Hubble’ın yaptığı bu yeni çok dalga boylu gözlemler, olağanüstü nitelikteki iki bulutsunun da şimdiye kadar çekilmiş en kapsamlı görüntülerini sunuyor.”

Hubble Uzay Teleskobu’nun çektiği Kelebek Bulutsusu görüntüsü. NASA, ESA ve J. Kastner (RIT)
Etiketler, Hubble Uzay Teleskobu ile elde edilen Kelebek Bulutsusu görüntüsünün, bulutsu içerisindeki bileşenlerle nasıl uyuştuğunu gösteriyor. NASA, ESA ve J. Kastner (RIT)
Hubble Uzay Teleskobu’nun çektiği ve NGC 7027 olarak bilinen bulutsuya ait görüntü. NASA, ESA ve J. Kastner (RIT)
Yer tabanlı bir teleskopla, Kelebek Bulutsusu’nun geniş görünümü. NASA, ESA ve J. Kastner (RIT)

Meghan Bartels/Space. Ç: O.