Hubble’ın Yıldönümü Şerefine Yayımlanan 50 Yeni ve Nefes Kesici Görüntü

Caldwell 99. NASA, ESA ve R. Sahai; işleme: Gladys Kober

Evrenimiz, 1990 yılının Nisan ayında bize bambaşka görünmeye başlamıştı.

Şimdiye kadar oluşturulan en güçlü uzay teleskobu olan Hubble Uzay Teleskobu, o tarihte fırlatılıp konuşlandırılmıştı.

Hubble pürüzlü bir başlangıç yapsa da, bu yılın Nisan ayı itibarıyla tam otuz yıldır faaliyet halinde. NASA ise bu harika dönüm noktasını kutlamak amacıyla bize yeni uzay hazineleri verdi: Caldwell kataloğundaki cisimlere ait olan ve yeni işlenen 50 görüntü, ilk defa halka açıldı.

Evrendeki cisimler pek çok farklı şekilde sınıflandırılabiliyor. Caldwell kataloğunu özel hale getiren şey ise sadece amatör gökbilimciler tarafından gözlemlenebilen cisimler içeriyor olması. Bir teleskop kaparak (veya bazı durumlarda sadece gözlerinizi kullanarak), bu cisimleri gecenin karanlığında kendiniz de bulabilirsiniz.

Amatör gökbilimci ve yazar Patrick Alfred Caldwell-Moore tarafından derlenen Caldwell kataloğu, Fransız gökbilimci Charles Messier’in 18’nci yüzyılda derlediği 110 cisimlik Messier kataloğunu tamamlaması amacıyla ilk defa 1995’te Sky & Telescope bülteninde yayımlandı.

Caldwell 72 olarak da bilinen NGC 55 Galaksisi. NASA, ESA, R. de Jong, G. Illingworth; işleme: Gladys Kober

Messier, bu kendi kataloğunu hayal kırıklığı sebebiyle derlemiş. Kuyruklu yıldız bulmak istiyormuş ve katalog, kuyruklu yıldız olmayan ve bu sebeple kuyruklu yıldız avcılarının güvenli bir şekilde görmezden gelebileceği sinir bozucu şeylerin bir listesiymiş.

İronik bir şekilde, amatör gökbilimcilerin bakabileceği parlak hedefleri barındırması sebebiyle çok kullanışlı olduğu görülmüş. Listede bulutsular (nebula), yıldız kümeleri ve yakın galaksiler gibi cisimler yer alıyor.

Yıldız kümesi NGC 6193 veya Caldwell 82. NASA, ESA, R. de Jong, G. Illingworth; işleme: Gladys Kober

109 cisim içeren Caldwell kataloğu, Messier kataloğunda yer almayan fakat geceleyin gökyüzüne bakmaktan keyif alan herkesin ilgisini cezbeden 28 bulutsudan, 46 kümeden ve 35 galaksiden oluşuyor.

Bu cisimleri kendiniz bulmak ve ışık yıllarınca uzakta olmalarına rağmen kendi gözlerinizle görmek ayrı bir keyif. Ayrıca kendi gözlemlerinizi, Hubble’ın çok daha güçlü “gözüyle” yaptığı gözlemler ile karşılaştırmak da keyif verici.

NASA’nın yayımladığı bu 50 yeni görüntüde, otuz Caldwell cismi bulunuyor. Bazı cisimler birden fazla görüntüde görülüyor.

Sarmal galaksi Caldwell 45 veya NGC 5248. NASA, ESA, J. Lee ve A. Filippenko; işleme: Gladys Kober
Coalsack Bulutsusu veya Caldwell 99. NASA, ESA ve R. Sahai; işleme: Gladys Kober

Bu çarpıcı görüntülerin daha fazlasını NASA’nın internet sitesindeki tam Caldwell koleksiyonunda ve Messier koleksiyonunda bulabilirsiniz.

Michelle Starr/ScienceAlert. Ç: O.