İngiltereli Bilim İnsanları, Daha Bulaşıcı SARS-CoV-2 Alt Türü İddialarına Karşı Uyarıyor

Mikroskop altında görülen bir SARS-CoV-2 virüsü. Fotoğraf: NIAID

İngiltere Sağlık Bakanı Matt Hancock’a göre yeni bir koronavirüs alt türü, İngiltere’nin güneyindeki yayılımlarda görülen bir artışı körüklüyor olabilir.

Pazartesi günü Avam Kamarası’nda (meclis) konuşan Hancock, şöyle aktarıyor: “İngiltere’de dünya standartlarındaki genomik kapasitemiz sayesinde, son birkaç gündür yeni bir koronavirüs çeşidi olduğunu ve bunun, İngiltere’nin güneyinde görülen yüksek hızlı yayılmayla ilişkili olabileceğini belirledik.”

“Londra, Kent, Essex’in bazı bölgeleri ve Hertfordshire genelinde çok keskin üstel artışlara” dikkat çeken Hancock, bu yeni alt türün daha ölümcül olduğunu veya aşılara dirençli olduğunu akla getiren hiçbir bulgu olmadığını ekliyor. Fakat daha bulaşıcı olabileceğini söylüyor: “Yapılan ilk analiz, bu çeşidin mevcut çeşitlere kıyasla daha hızlı çoğaldığını akla getiriyor.”

BBC’ye göre bu çeşidin en az 60 yerel yetkiliye bulaştığını ve Dünya Sağlık Örgütü’nün bilgilendirildiğini söyleyen Hancock, İngiltereli bilim insanlarının detaylı çalışmalar yürüttüğünü belirtiyor. Fakat virüsün çeşidi hakkında alenen daha fazla bilgi vermiyor.

Hancock’un aktardığına göre Londra ve Güney İngiltere’nin geniş kısımları, bugün gece yarısından itibaren en katı yasakların yer aldığı “3. aşamaya” geçirilecek. Yani yaklaşık 34 milyon kişi, şu an bar ve lokantaların kapandığı 3. aşama bölgelerinde bulunuyor.

Fakat bilim insanları, Hancock’un bahsettiği koronavirüs çeşidi hakkında daha fazla şey öğrenilene kadar sakin olunması çağrısı yapıyor.

Koronavirüs genomu üzerinde çalışan bir genetikçi olan Lucy van Dorp, “Böyle bir açıklamanın beraberinde hiçbir kanıt olmadan yapılması son derece üzücü” diyor ve tek bir mutasyonun, bir virüsün hastalık şiddetinin değişmesinde muhtemelen büyük bir rol oynamayacağını ekliyor.

Tüm virüsler gibi, koronavirüs de zamanla mutasyon geçiriyor. Bu yüzden bilim insanları, salgının başlangıcından beri düzenli olarak koronavirüs numunesi topluyor ve bunları genetik olarak dizileyerek, virüsün nasıl değiştiğini takip ediyor.

İsviçre’nin Bazel şehrinde koronavirüs genomu üzerinde çalışan bir genetikçi olan Emma Hodcroft, “Bu normal bir şey. Virüsler böyle işliyor” diyor.

Birmingham Üniversitesi’nde genombilim profesörü olan Alan McNally’e göre İngiltere genelindeki test laboratuvarları, bu yeni virüsü son birkaç haftada “toplamış”.

“Bu alt türe karşı sakin ve mantıklı bir bakış açısını sürdürmek önem taşıyor. Çünkü bu durum, normal bir virüs evrimi. Zamanla yeni çeşitlerin gelip gitmesini ve ortaya çıkmasını bekliyoruz” diyor McNally, İngiltere’nin Bilim Basın Merkezi’ne yaptığı bir açıklamada.

“Bu yeni çeşit karşısında endişelenmek ya da endişelenmemek için henüz çok erken. Fakat ben, İngiltere’deki bu çeşidin bu kadar hızlı toplanmasına olanak sağlayan izleme çalışmalarına hayranlık duyuyorum.”

Söz konusu çeşitte, virüsün N501Y ismini taşıyan diken proteinindeki bir mutasyon yer alıyor. Koronavirüs, hücrelerimizi işgal ederken bu dikeni kullanıyor. Bu yüzden, virüsün vücutlarımıza bulaşmasını kolaylaştırabilecek bir değişimin meydana gelmesi muhtemel.

Yazar: Aylin Woodward/Business Insider. Çeviren: Ozan Zaloğlu.