İnsanlar Gibi Beyaz Balinalar da Aile Bağlarının Ötesinde Sosyal Ağlar Kurabiliyor

Kameraya bakan bir beyaz balina. w6/iStock

Moleküler genetik yöntemlerinin ve saha çalışmalarının kullanıldığı çığır açan bir çalışma; Kuzey Kutbu’ndan Alaska’ya, Kanada’dan Rusya’ya ve Norveç’e kadar 10 bölgeye uzanan beyaz balinalar (Delphinapterus leucas) arasındaki karmaşık ilişkilere yönelik onlarca yıldır yapılan araştırmaları bir araya getiriyor. Çok yönlü ses repertuvarları bulunan ve toplu şekilde yaşayan bu balinaların davranışları, bu deniz memelisinin karmaşık topluluklarda yaşadığını akla getiriyor. Katil balinalar (Orcinus orca) ve Afrika filleri (Loxodonta Africana) gibi beyaz balinaların da; çoğunlukla aynı anne soyundan gelen yakın akraba bireyleri kapsayan dişiler arasında sosyal bağlar oluşturdukları düşünülüyordu. Fakat bu hipotez, resmi olarak test edilmemişti.

Florida Atlantik Üniversitesi’nin Harbor Branch Okyanusbilim Enstitüsü’nün önderliğinde yürütülen çalışma, beyaz balinaların grup davranışları arasındaki ilişkiyi, grup tipini, grup dinamiklerini ve akrabalığı çözümleyen ilk araştırma. Üç gün önce Scientific Reports bülteninde yayınlanan bulgular, beklenmeyen sonuçları ortaya çıkarıyor. Beyaz balinalar, anne tarafından yakın akrabaların da dahil olduğu yakın soydan bireylerle düzenli şekilde etkileşim kurmanın yanısıra; daha uzaktan akraba olan ve akraba olmayan bireylerle de sıklıkla arkadaşlık yapıyor.

Florida Atlantik Üniversitesi/ScienceDaily. Ç: O.