İnsanların Ataları, 200.000 Yıl Önce Böcekleri Uzaklaştıran Yataklar Yapmış

Sınır Mağarası. A. Kruger/Witwatersrand Üniversitesi

Güzel yatakları olmayabilirdi; fakat ilk insan atalar, uyumak için rahat bir yer yapabiliyorlardı ve bu konuda da epey becerikliydiler. Antik bir arkeoloji bölgesinde bulunan ve eski insanların yaptığı yatakları gösteren kalıntılar, bu insanların yatak yapmada ne kadar becerikli olduğunu gösteriyor.

Arkeologlar, Güney Afrika’da yer alan ve iyi bilinen Sınır Mağarası bölgesinde, antik insanların 200.000 yıl önce rahat çim yataklar yaptığını gösteren bulgulara ulaşmışlar.

Bu keşif, insanların düşünerek yaptığı ve bitkiye dayalı olan önceki yatak kayıtlarına göre 100.000 yıldan daha eski; türümüzün ilk ortaya çıktığı zamanlara ait. Yataklar, uyuyanları can sıkıcı böceklerden korumuş olabilecek kül katmanları üzerine inşa edilmiş.

Güney Afrika’daki Witwatersrand Üniversitesi’nde arkeolog olan Lyn Wadley şöyle söylüyor: “Kül üzerine çimden yatak sermenin bilinçli bir strateji olduğunu tahmin ediyoruz. Bu sayede yatak için hem pislikten uzak ve izole bir temel oluşturulmuş, hem de böcekler uzaklaştırılmış.”

Belli ki, insanların kullandığı bitki tabanlı bir malzemeyi 200.000 yıl sonra belirlemek zor olurdu. Organik madde zamanla bozunduğu için, ilk insanların bitkileri nasıl kullandığını gösteren kayıtlar yarım yamalak. Fakat arkeologlar, antik insanların yaşam alanlarında yer alan fosilleşmiş çim matlarının kısa ömürlü kalıntılarını, Sınır Mağarası’nın derin çökeltilerinde bulmuş. Ayrıca yataklar, mağaranın en sıcak ve en güvenli bölgesi olan arka kısmında, ocaklara yakın bir yerde bulunmuş. Hatta bu yakınlık dolayısıyla çimlerin bir kısmı hafifçe yanmış. Fakat araştırmacılar yatakların çok nadiren alev aldığını, çünkü çoğunun yanmış değil; kurumuş olduğunu söylüyor.

Michelle Starr/ScienceAlert. Ç: O.