NASA, Dünya’nın Manyetik Alanında Görülen ve Artış Gösteren Büyük Bir Anormalliği Takip Ediyor

Güney Atlantik Anormalliği. NASA Goddard/YouTube

NASA, Dünya’nın manyetik alanındaki tuhaf bir anormalliği etkin bir şekilde gözlemliyor. Burası, gezegenin üstündeki gökyüzünde düşük manyetik yoğunluk içeren ve Güney Amerika ile Afrika’nın güneybatısı arasında uzanan dev bir bölge.

Güney Atlantik Anormalliği adı verilen ve ilerleyen bu devasa doğa olayı, bilim insanlarını yıllardır şaşırtıyor ve endişelendiriyordu; belki de en çok NASA’da çalışan araştırmacıları… Uzay ajansının uyduları ve uzay araçları, bu anormallik içerisinde yer alan zayıflamış manyetik alan kuvvetine ve bunun sonucunda Güneş’ten gelen yüklü parçacıklara maruz kalmaya karşı özellikle savunmasız durumda.

NASA’nın, Dünya’nın manyetik alanında bir ‘çentiğe’ veya ‘uzaydaki bir tür çukura’ benzettiği bu Güney Atlantik Anormalliği, genelde Dünya üzerindeki yaşamı etkilemiyor fakat aynı şey, yörüngede gezen uzay araçları için söylenemez. Bunların arasında, alt Dünya yörüngesindeki irtifalarda gezegen etrafında döndükçe doğrudan bu anormalliğin içinden geçen Uluslararası Uzay İstasyonu da var.

Söz konusu anormalliğin içerisinde yer alan ve azalan bu manyetik alan kuvveti; Güneş’ten çıkan yüksek enerjili protonlar bu karşılaşmalar sırasında uydulara çarparsa, uydulardaki teknolojik sistemlerin kısa devre olabileceği ve bozulabileceği anlamına geliyor.

Güney Atlantik Anormalliği’nin bölündüğünü akla getiren uydu verileri. DTÜ Uzay, Jeomanyetizma Bölümü

Bu rastgele çarpışlar genelde sadece düşük seviyeli sinyal bozulmaları meydana getirebilir; fakat önemli veri kayıplarına ve hatta kilit bileşenlerde kalıcı hasarlara sebep olma tehlikesi taşıyorlar. Uydu işletmecileri, bu tehditler yüzünden uzay aracı anormallik bölgesine girmeden önce aracın sistemlerini rutin olarak kapatmak zorunda kalıyor.

Peter Dockrill/ScienceAlert. Ç: O.