Işık Kirliliği, Erken Doğumdaki Artışlarla Bağlantılı

Fotoğraf: Jan Huber/Unsplash

Bilim insanları, gökyüzünde görülen parlaklığın (ışık kirliliğinin önemli bir yönü) doğrudan ölçümüne dayanan ışık kirliliğinin fetüsün sağlığındaki etkisini inceleyen ilk çalışmayı yürütmüşler. Lehigh Üniversitesi, Lafayette Üniversitesi ve Colorado Denver Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, fizik biliminde keşfedilen ve Walker Kanunu adı verilen deneysel bir düzenlilik kanununu kullanarak doğum ağırlığının azalması, gebelik süresinin kısalması ve erken doğumların artışına yönelik kanıtlar elde etmişler.

Araştırmacılara göre erken doğum ihtimali, gece vaktindeki aydınlık miktarının artması sonucunda yaklaşık %12,9 oranında yükselebilir. Gece vaktindeki aydınlık, geceleyin doğal ve kirlilik bulunmayan bir gökyüzünde görülebilen yıldızların sadece dörtte biri ila üçte birini görebilmeyle ayırt ediliyor.

Çalışmanın eş yazarı ve Lehigh Üniversitesi İşletme Fakültesi’nde ekonomi profesörü olan Muzhe Yang, mevcut literatüre göre bulguların altında yatan muhtemel biyolojik işleyişlerden birinin de, ışık kirliliğinin sirkadiyen ritmin bozulmasına yol açması olduğunu söylüyor. Yang, sirkadiyen ritmin bozulmasının, sonrasında olumsuz doğum sonuçlarına yol açan uyku bozukluklarına sebep olabileceğini söylüyor. Işık kirliliği, dünya çapında önemli bir sorun olmaya devam ediyor.

Lori Friedman/Lehigh Üniversitesi. Ç: O.