İskelet Kaslarında Yaşlanmayı Tersine Çeviren Protein

İskelet kası ve hücreleri. Çizim: GraphicsRF/Vecteezy

Buffalo Üniversitesinin öncülüğünde çalışan bir araştırma takımı, İrlanda kültüründe mitolojik gençlik diyarının ismi verilen bir proteinin, iskelet kas hücrelerindeki yaşlanmayı tersine çevirmede etkili olduğunu gösteriyor.

İki hafta önce Science Advances bülteninde yayımlanan çalışmada, NANOG proteinine odaklanılıyor. Protein adını, İrlanda kültüründe daimi gençlik, güzellik ve sağlığı temsil eden Tir na nOg isimli bir yerden alıyor.

Araştırmacılar yürüttükleri bir dizi deneyde, NANOG’un kas dokusunun embriyonik öncülleri olan miyoblastlarda daha fazla ifade edilmesini sağlamışlar. Bu miyoblastlar ise yaşlanıyor, artık bölünüp çoğalamıyormuş.

Proteinin daha fazla ifade edilmesi, hücrelerde yaşa bağlı bozulmayla ilişkili temel niteliklerden bazılarının iyileşmesini sağlamış. Söz konusu nitelikler arasında otofaji, enerji dengeleşimi, genomik istikrar, çekirdek bütünlüğü ve mitokondriyel işlev bulunuyor.

En dikkat çekici olanı da, NANOG’un erken yaşlanan farelerin kaslarındaki kas kök hücresi sayısını artırmış olması. Bu durum ise vücuttaki hücresel yaşlanmanın, hücreleri yeniden embriyonik pluripotent bir duruma programlama ihtiyacı olmaksızın tersine çevrilebileceğini gösteriyor. Kök hücre tedavisinde sıklıkla kullanılan bu işlem, tümör oluşumu tehlikesini de beraberinde getiriyor.

Yazar: Cory Nealon/Buffalo Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.