Bilim İnsanları Yapay Organellerin Üretimini Araştırıyor

Hayvan hücre yapısının bir örneği. Tasvir: eranicle/iStock

İnsan vücudu, çok sayıda farklı hücre tipinden meydana geliyor. Bu hücreler ise organel şeklinde bilinen ve karmaşık biyokimyasal tepkimeler yürüten ufak bölmeler taşıyor. Bu bölmeler, birlikte çalışarak önemli hücre işlevleri gerçekleştiren birden çok enzim taşıyor. Güney Kore Temel Bilimler Enstitüsünün Yumuşak ve Canlı Madde Merkezinde çalışan araştırmacılar, Nature Catalysis bülteninde yayımlanan kapak makalelerinde ‘yapay mitokondri’ oluşturmak üzere bu nano uzamsal bölmeleri başarıyla taklit ettiklerini aktarıyorlar. Bilim insanlarının belirttiğine göre bu teknoloji, hasar gören veya hastalıklı dokulardaki hücrelere ATP ve diğer faydalı molekülleri tedarik edebilecek yapay organellerin oluşturulmasında kullanılabilir.

Araştırmacılar söz konusu başarıyı, hücrelerarası sinyal gönderiminde kullanılan (~120 nm çapındaki) ufak kesecikler olan ‘eksozomları’ yeniden programlayarak elde etmiş. Sıradan hücrelerin boyutuna (~10 nm çapında) benzer nitelikte ufak damlacıklar oluşturan mikro akışkan parçacık reaktörleri kullanılarak deneyler yürütülmüş.

Çalışmanın eş yazarı CHO Yoon-Kyoung şöyle aktarıyor: “Elde ettiğimiz sonuçlar hep birlikte değerlendirildiğinde bu eksozomların, küremsi cisimlerin içerisindeki metabolik hücre faaliyetin düzenlenmesinde ve hipoksi sebebiyle oluşan hücre hasarının hafifletilmesinde nano reaktör şeklinde kullanılma potansiyeli taşıdığını gösteriyor.” Bu gibi yapay organellere yönelik yürütülecek ileri araştırmaların; hastalık teşhis ve tedavisi, biyoteknoloji, tıp ve çevre gibi çeşitli alanlarda yeni bir yaklaşım sunması umuluyor.

Kaynak: Kore Temel Bilimler Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.