İyi Bir Sosyal Yaşam = Sağlıklı Bir Mikrobiyom

moeller1hr

Sosyalleşmek atalarımız için ve hala daha bizler için uzun süre hayatta kalmaya yardımcı olan bir eylem. bir diğer yararı ise mikroplara. Hayır onlara değil, bizim vücudumuzda konaklayan mikroplara. Science Advances dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre, sosyal yaşam şempanzelerin bağırsaklarındaki mikrobiyom çeşitliliğinin en önemli sebebi. Eğer bu durum biz insanlar için de öyleyse sosyalleşmenin sağlık üzerine olan etkisi hakkında daha fazla bilgi sahibi olabileceğiz.

Bu araştırma için ekip Tanzanya’nın Gombe Ulusal Parkı’ndan yaşayan 40 şempanzeyi sekiz yıl boyunca gözlemledi. Şempanzelerin sosyal yaşamları mevsimlere göre şekilleniyor. Kuru mevsimde genelde tek başlarına takılıyorken, ıslak mevsimde daha sosyal oluyorlar. Bu farklı mevsimler ekip şempanzelerden mikrobiyom örnekler alarak inceledi.

Bulgulara göre eğer bir şempanze sosyal ilişki oranını arttırıyorsa paralele olarak mikrobiyom çeşitliliği de artıyor. Ayrıca ıslak mevsimde alınan örneklere göre çoğu şempanzenin mikrobiyomu benzerlik gösteriyor. Bu da bireylerin kendi mikrobiyomlarını diğerlerine aktardığı anlamını taşıyor. Ancak bunun sebebinin benzer yiyeceklerle beslenmenin de olabileceği belirtiliyor araştırmacılar tarafından.

Ekibin, şempanzelerin bağırsaklarında yaşayan mikropların şempanzeleri hastalıklardan koruyup korumadığını araştırması gerekiyor. Bu sayede, eğer bu durum insanlar için de geçerliyse, birçok sağlık problemi hakkında da görüşlerimiz değişebilir. Bu durum belki de neden sosyalleşmenin insanları ileriye taşıdığını da açıklayabilir.