Jüpiter’in Büyük Kırmızı Lekesi Gizemli Bir Şekilde Sıcak

Jüpiter’in en belirgin noktası yakıyor.

Yazılı basından Nature’ın haberine göre, araştırmacılar Jüpiter’in kırmızı lekesinin sıcak olduğunu ve hatta Jüpiter atmosferinin gizemli yüksek sıcaklıklarının da lekenin sıcaklığıyla açıklanabileceğini keşfettiler.

Araştırmacılar, Hawaii’deki NASA Kızılötesi Teleskobu Tesisleri’nde yapılan Jüpiter gözlemleri sırasında “Jüpiter’in Büyük Kırmızı Lekesinin üstündeki üst atmosferin -Güneş Sistemi’ndeki en geniş fırtına- gezegenin herhangi bir noktasından 100℃ daha sıcak olduğunu keşfettiklerini’’ açıkladılar.

Sıcak noktanın bulunduğu yerin rahatça gözlemlenebilen Büyük Kırmızı Leke’de olması, araştırmacıların ısı kaynağının atmosferin aşağı düzeylerden gelip üst düzeylere doğru çıkması yoluyla oluştuğunun sonucuna varmalarına sebep oldu.

Gözlemler, bilim insanlarının uzun süredir cevabını aradıkları soruya yanıt verme ve “dev gezegenin enerji krizi’’ olarak etiketlenmesi potansiyeline sahip. Jüpiter’in atmosferi oldukça sıcak ve yalnız Güneş ısısıyla açıklanabileceğinden daha sıcak olması durumda olması merak uyandırıyor. O halde ekstra ısı nereden geliyor?

Yeni gözlemlerle birlikte, araştırmacılar cevabı bulduklarını düşünüyorlar. Büyük Kırmızı Leke, fırtına yapar gibi gezegen boyunca öfkeli atmosfer bölümlerinin olduğu dev bir fırtına. Fırtınadaki şiddetli enerji, atmosfer yoluyla seyahat eden dalgalar üretir. Hem ses hem de mekanik dalgalar, enerjiyi atmosferde dış katmaların ısındığı üst düzeylere transfer edebilir. Aynı çeşit olay, çok daha küçük ölçekte de olsa And Dağları’nın üzerindeki gök gürültülü fırtınalarda gözlemlendi.

Önümüzdeki aylarda Jüpiter ve atmosferi hakkında daha fazla bilgi edinecek gibi görünüyoruz. NASA’nın Juno uzay aracı gezegene vardı ve yakında daha çok bilgi ve fotoğraflar göndermeye başlayacak.

Sercan Kule